BRYDŻ DLA MYŚLĄCYCH – LEKCJA LXXVIII Darmowy artykuł

TECHNIKA

EDWIN KANTAR

Mecz spade icon  965 
Rozd. 13 heart icon  AK2 
N/Obie diamond icon  843 
  club icon  AW98 
  WNES  
  
  
  
  spade icon  AKDW108 
  heart icon  D3 
  diamond icon  K76 
  club icon  D10 
WNES 
(Ty)
 1 club icon pas2 spade icon
pas3 spade icon pas3BA
pas4 club icon pas4 diamond icon
pas4 heart icon pas5 spade icon
pas…   

2 spade icon  – forsing do końcówki z mocnym kolorem;

3BA – dobra ręka bez krótkości.

4 club icon ,4 diamond icon ,4 heart icon  – cue bidy;

5 spade icon  ‒ inwit szlemikowy.

Pierwszy wist:  heart icon W.

EDWIN KANTAR KOMENTUJE:

Po tym, jak twój partner rozpoczął licytację, najpierw forsujesz licytację do dogranej odzywką 2 spade icon , potem zachęcacie się wzajemnie do gry premiowej, ale ostatecznie zatrzymujecie się w pięciu pikach. Szlemik ma w tym rozdaniu 50% szans realizacji, końcówka jest pewna, a 5 spade icon zdecydowanie nie jest kontraktem twoich marzeń. Gorzej od niego wygląda chyba tylko 5BA. Trzeba to jednak jakoś rozegrać. Czy masz pomysł, jak zrobić to bezpiecznie?

Twoim najważniejszym zadaniem jest niedopuszczenie gracza E do ręki, gdyż zagranie przez niego w karo nie wróżyłoby ci niczego dobrego. Gra na impas treflowy nie jest więc dobrym pomysłem. Pamiętaj, że w tym rozdaniu gracz E jest twoim niebezpiecznym przeciwnikiem.

Pierwszą lewę weź oczywiście damą kier w ręce i zaatutuj dwukrotnie.

Jeśli piki dzielą się 2-2, sprawa jest już prosta. Ściągasz asa i króla kier, a z ręki dodajesz trefla. Następny twój ruch to as trefl, a potem walet trefl na ekspas. Jeśli króla trefl ma E, żałujesz, że nie wylicytowałeś szlemika, a jeśli lewę weźmie W, to może tylko ściągnąć asa karo. Zapiszesz więc 680 albo 650 po swojej stronie.

Jeśli zaś atuty podzieliły się 3-1, nie ściągaj ich do końca, ale zostaw w dziadku dziewiątkę pikową. Ona się jeszcze bardzo przyda.

Kolejne twoje kroki to zgranie topów kierowych (ponownie z ręki trefl), a w następnej lewie zagranie asa i waleta trefl. Jeżeli E nie położy króla, zrzucasz karo. Jeśli lewę weźmie W, a trefle dzielą się 4-3, obrońcy muszą ściągać asa karo, gdyż w dziadku leżą dwa dobre trefle, do których dojściem jest  spade icon 9.

Może być również tak, że gracz W miał piątego króla trefl, a E trzy piki i twój LHO jest wystarczająco mądry, by zagrać w trefla jeszcze raz. Zawodnik E przebija, a ty musisz wykazać maksymalną czujność i nadbić tę lewę wysokim atutem, a nie ósemką. Ona będzie potrzebna jako niezbędny element komunikacji z fortą treflową w dziadku.

Wskazówka: mając solidny kolor atutowy zawierający jedną niską blotkę, bardzo niechętnie rezygnuj z tej karty. Często możne ona zapewnić ci kluczową komunikację między stołem, a ręką.

Pełny obraz wszystkich czterech rąk w tym rozdaniu wygląda tak:

  spade icon  965 
  heart icon  AK2 
  diamond icon  843 
  club icon  AW98 
spade icon  73 WNES  spade icon  42
heart icon  W1097 heart icon  8654
diamond icon  AD2 diamond icon  W1095
club icon  7532 club icon  K64
  spade icon  AKDW108 
  heart icon  D3 
  diamond icon  K76 
  club icon  D10 

Przekład i opracowanie: W. Starkowski.

Dziękujemy za zgodę na wykorzystanie materiałów Edwina w „Brydżu”.

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz