BRYDŻ DLA MYŚLĄCYCH – LEKCJA XL Darmowy artykuł

TECHNIKA

EDWIN KANTAR

 Maksy spade icon  DW
Rozd.15 heart icon  7 
NS/S diamond icon  7542
  club icon  AK7542
WNES 
  spade icon  A76 
  heart icon  A10852
diamond icon  AK3 
  club icon  D6 
WNES
   1 heart icon
pas2 club icon pas3BA
pas…   

Pierwszy wist:  spade icon 4

EDWIN KANTAR KOMENTUJE:

1. LICYTACJA:

Zajmujesz pozycję S i rozpoczynasz licytację od jednego kiera. Partner odpowiada forsującym 2 club icon , a jego intencją jest zalicytowanie nieforsującej odzywki 3 club icon  w następnym okrążeniu. Twój skok w 3BA burzy ten misterny plan i w tym momencie licytacja się kończy.

Jeśli zaś gracie tak, że two over one przesądza końcówkę, to właściwą licytacją jest odpowiedź 1BA. Po tej odzywce powiesz 2BA, a odpowiadający podniesie to do wysokości trzech. Wszystkie drogi prowadzą do Rzymu.

2. ROZGRYWKA.

W wistuje spade icon 4 (czwarta najlepsza), walet ze stołu bierze lewę, a E dodaje ilościowo (zrzutki naturalne) spade icon 3.

Teraz musisz zaplanować swoje postępowanie. Zawsze najlepszym pierwszym krokiem jest policzenie pewnych lew. Potem, jeśli mamy jakiś niedobór w stosunku do liczby lew zadeklarowanych kontraktem ostatecznym, szukamy najlepszego sposobu na realizację zapowiedzianej gry.

W naszym rozdaniu mamy aż osiem pewnych lew ‒ dwa piki, kiera, dwa kara i trzy trefle. Potrzebujemy więc jeszcze tylko jednej.

Twoją uwagę od razu przykuwa imponujący longer treflowy. Pamiętaj jednak o tym, że jeśli będziesz polegał tylko na podziale tego koloru 3-2, to twoja szansa na sukces wyniesie 68%. To całkiem nieźle, ale można lepiej. Dużo lepiej. W drugiej lewie zagraj ze stołu blotkę karo i z ręki dołóż również blotkę. Obrońcy będą zapewne kontynuowali piki, ty weź tę lewę asem i ściągnij asa i króla karo. Jeśli kolor ten podzielił się 3-3, a szansa na to wynosi niebagatelne 36%, forta karowa w dziadku jest twoją dziewiątą lewą. Jeżeli tak nie jest, to nadal pozostaje ci szansa podziału trefli 3-2. Grając w opisany wyżej sposób, masz aż 80% szans na realizację kontraktu. Po co zapominać o karach? Przetestowanie podziału tego koloru naprawdę nic nie kosztuje. Poza tym korzystne podziały obu kolorów młodszych pozwolą ci zrobić nielicytowanego szlemika.

Na koniec zwróć jeszcze uwagę na dwie sprawy:

  1. Musisz rozpocząć rozgrywkę od kar, a nie od trefli, gdyż jeśli trefle się nie podzielą, a kara będą 3-3, nie będziesz miał już dojścia do forty karowej w stole.
  2. W drugiej lewie najlepiej jest zagrać blotkę karo z obu rąk. Pamiętaj, że grasz na maksy i jeśli rozdanie wygląda na przykład tak:
spade icon  DW 
heart icon  7 
diamond icon  7542
club icon  AK7542 
spade icon  K10842WNES  spade icon  953
heart icon  D943 heart icon  KW6
diamond icon  W98 diamond icon  D106
club icon  9 club icon  W1083
  spade icon  A76
  heart icon  A10852 
  diamond icon  AK3 
  club icon  D6 

to po zagraniu trzy razy w karo wyrobisz obrońcy E dwie lewy. Jeśli jednak pierwszą lewę karową oddasz zawodnikowi W i będzie on kontynuował piki królem, to zabijesz to asem, ściągniesz kara i przystąpisz do defilady trefli. W dwukartowej końcówce RHO nie będzie mógł utrzymać damy karo i mariasza kier. Dwanaście lew dzięki prostemu karowo-kierowemu przymusowi! Warto chwilę pomyśleć and rozgrywką? Warto, zwłaszcza na maksy.

Oczywiście W może zerwać komunikację niezbędną do przymusu, wychodząc w trzeciej lewie w kiera. Do takiego zagrania potrzeba jednak gracza wielkiego formatu. I do tego będącego w wielkiej formie.

Przekład i opracowanie: W.Starkowski.

Dziękujemy E.Kantarowi za zgodę na wykorzystanie jego materiałów w „Brydżu”.

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz