BRYDŻ DLA MYŚLĄCYCH – lekcja XVIII Darmowy artykuł

TECHNIKA

EDWIN KANTAR

Mecz spade icon AKD 
Rozd. 17 heart icon 1084 
Rozd. N diamond icon 976 
Obie przed club icon AK93 
spade icon 1043 WNES  spade icon W52
heart icon AKDW9 heart icon 763
diamond icon K85 diamond icon AW102
club icon 76 club icon W102
  spade icon 9876 
  heart icon 52 
  diamond icon D43 
  club icon D854 
WNES
 1BApaspas
2 heart icon pas…  

Pierwszy wist:  spade icon A. Z konfiguracji AK wychodzimy w pierwszej lewie asem – to pierwsza dziś rada Kantara.

EDWIN KANTAR KOMENTUJE:

1.LICYTACJA:

Zupełnie normalna. Po tym, jak N rozpoczął 1BA dalej walczyć może tylko gracz S, bo N już opowiedział swoją historię.

2.WIST.

Wierzcie lub nie, ale obecnie bardzo wiele par amerykańskich wistuje damą z AKD(x) prosząc w ten sposób partnera o przekazanie sygnału ilościowego. Dodatkową zaletą takiej umowy jest to, że jeśli partner wychodzi asem z konfiguracji AK(x), od razu wyklucza to posiadanie przez niego damy w tym kolorze.

Trzecia ręka, czyli partner wistującego, na podstawie licytacji może zwykle odczytać z jakiej konfiguracji nastąpił wist damą. Poza tym, dość często walet w tym kolorze będzie również widoczny. Wierz mi na słowo, stosowanie takiej konwencji – na gry kolorowe asem z AK(x), a damą z AKD(x) to naprawdę dobry pomysł.

3.DALSZA OBRONA.

N zgrywa trzy lewy pikowe, a potem wychodzi club icon K. Wist królem w każdej lewie poza pierwszą oznacza AK(x) lub KD(x) i żąda od partnera przekazania sygnału jakościowego (marka/demarka). Gracz S zachęca więc do kontynuowania trefli, a N w kolejnych lewach gra asa i blotkę w tym kolorze.

4.ROZGRYWKA.

W przebija trzecią rundę trefli, a potem odbiera przeciwnikom wszystkie atuty. Teraz pozostaje mu trafić położenie damy karo. Leniwy rozgrywający może założyć, że ma ją otwierający 1BA, czyli N. Nie tak szybko! Policzmy jego punkty: AKD w pikach to już dziewięć, a po dodaniu siedmiu za asa i króla trefl otrzymamy liczbę 16. Dodatkowe 2 PC za damę karo dałyby już 18, a wtedy N byłby zbyt silny na otwarcie 1BA. W związku z tym W gra karo do asa, a potem impasuje damę u gracza S. Osiem lew i 110 dla EW.

5.ROZGRYWKA – WERSJA TRUDNIEJSZA

Załóżmy, że N widzi wszystkie karty i, po ściągnięciu trzech pików, odchodzi w atu. W tym momencie problem staje się nieco bardziej skomplikowany i W, ponownie pokonując lenistwo, musi przeprowadzić rozgrywkę wywiadowczą. Najpierw zabiera przeciwnikom atuty, a potem dwukrotnie wychodzi blotką trefl z ręki do  club icon W102 w stole. Dystrybucja honorów w tym kolorze wyjaśnia się, więc ponownie liczymy punkty N i już wiemy kto ma damę karo.

Przełożył i opracował: W.Starkowski.

Dziękujemy E.Kantarowi za zgodę na wykorzystanie jego materiałów w „Brydżu”.

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz