KONTRY WISTOWE Darmowy artykuł

TECHNIKA

MAREK WÓJCICKI

Kontry można klasyfikować z wielu punktów widzenia. Najbardziej intuicyjny jest podział pod kątem stopnia karności (karna, propozycyjna, do wyboru itd.), ale bardzo istotny jest także podział pod kątem niesionej informacji (karcąca, negatywna, wistowa, całkiem sztuczna – fit, inwit).

W tym artykule spróbuję się zająć systematycznie kontrami o dość specyficznym znaczeniu – wskazującymi czy żądającymi określonego wistu. Formalnie jest to chyba coś pośredniego między kontrą informacyjną a karną.

KONTRA NA ODZYWKĘ SZTUCZNĄ

Jeden z podstawowych aksjomatów licytacji mówi:

Kontra na odzywkę sztuczną wskazuje kolor kontrowany

Należałoby tutaj wyraźnie rozdzielić dwie sytuacje:

1. Gdy kontrujemy odzywkę na niskiej wysokości, dwóch lub trzech, najbardziej typowa tego typu sytuacja to kontra na odzywkę typu Stayman czy transfer:

WNES
1BApas2 club icon / diamond icon / heart icon ?
WNES
  paspas
2BA(silne)pas3 diamond icon ?

Tu czasem może grozić zagranie z rekontrą, więc minimum na kontrę to dobry kolor 5+.

Ku przestrodze mogę tu przypomnieć rozdanie z 1995 z turnieju Macallan Invitational.
Po licytacji jak w drugim z powyższych przykładów, Jeff Meckstroth, zajmujący pozycję S z kartą:
spade icon  K432  heart icon  9  diamond icon  DW865  club icon  W72
zdecydował się kontrować transfer. Zia, siedzący na W, miał co prawda nieco naciągnięte 2BA, ale akurat kara niezgorsze:
spade icon  W65  heart icon  AK5  diamond icon  A10972  club icon  AK.
Zrekontrował więc te 3 diamond icon  ochoczo, a że i stół do gry w kara był niezły:
spade icon  109  heart icon  W10874  diamond icon  K43  club icon  D65
to zapisał swoje z dwoma nadróbkami.

2. Kontra na wysoką odzywkę typu cue bid bądź odpowiedź na pytanie strefy szlemowej. zwłaszcza po uprzednim uzgodnieniu innego koloru – tu trudno sobie wyobrazić granie z rekontrą, np. (w akcji Wspólny Język):

WNES
1 club icon pas1 spade icon pas
2BApas3 heart icon pas
4 club icon ?  

4 club icon  = cue bid uzgadniający kiery.

Tu na pewno nie grozi granie kontraktu 4 club icon  z rekontrą, a wskazanie wistu, np. z  club icon AD, może być kluczowe; pozostaje pytanie, czy kontrować w takiej pozycji już np. z pustym królem, zwłaszcza trzecim, a nawet drugim – może to przepłoszyć przeciwników, a może też czasem ułatwić rozgrywkę.

Podobnie z kontrowaniem odpowiedzi na Blackwooda czy inne pytania:

WNES
1 club icon pas1 spade icon pas
3 spade icon pas4BApas
5 heart icon ?  

Osobiście jestem za kontrowaniem cue bidów/odpowiedzi na pytania itp, zawsze kiedy chcielibyśmy wistu w kolor, który możemy skontrować, szczególnie jeżeli widać z naszej karty, że wistem w inny wchodzący w rachubę kolor/kolory partner może „się nawinąć”. Często potem, przy wyborze pierwszego wistu, brak kontry jest zawsze jakąś przesłanką.

Przykładowo:

WNES
1 club icon pas1 spade icon pas
2 spade icon pas4BApas
5 heart icon pas5BApas
6 diamond icon pas6 spade icon pas…

W co wistujemy, nie mając oczywistego z własnej ręki wyjścia?
A to jest sytuacja, z którą mamy do czynienia najczęściej.

Brak kontry partnera na kara i kiery sugeruje wyjście w trefle…

CZY ZAWSZE KONTRA NA ODZYWKĘ SZTUCZNĄ WSKAZUJE KOLOR KONTROWANY?

Jest kilka sytuacji, gdzie wyjątki od tej metazasady są racjonalne:

1. Kontra na odzywkę typu „pasuj albo popraw”

WNES
2 diamond icon pas2 heart icon ?

2 diamond icon  – mini-multi, 2 heart icon  – do koloru partnera.

WNES
2 spade icon pas3 club icon ?

2 spade icon  – piki i młodszy, 3 club icon  – do koloru partnera.

Tu z kolei mamy do czynienia z inną metazasadą:

Jeżeli w licytacji pierwszą odzywką gracza jest kontra, nie poprzedzona odzywką partnera różną od pasa, to jest to kontra wywoławcza.

Stosując tę zasadę, w sekwencji pierwszej, z kartami typu
spade icon  KDxx  heart icon  x  diamond icon  Axxx  club icon  KDxx
spade icon  Axxx  heart icon  x  diamond icon  AWxxx  club icon  KDx
spade icon  KDx  heart icon  xx  diamond icon  Axxx  club icon  KDxx
kontrujemy, oczywiście wywoławczo (kontra może być też objaśniająca, z silnymi rękami 17+PC).

Natomiast z rękami typu
spade icon  Ax  heart icon  KD109x  diamond icon  Kxx  club icon  xx – pasujemy, ewentualnie wznawiamy 3 heart icon  gdy wróci do nas 2 spade icon ,

a z rękami typu
spade icon  xx  heart icon  KDxx  diamond icon  Axx  club icon  ADxx
spade icon  x  heart icon  Kxxx  diamond icon  KDxx  club icon  ADxx
pasujemy i wznawiamy (kontrą, oczywiście „wywoławczą do pików”), gdy wróci do nas 2 spade icon .

Na marginesie, co zalicytowalibyścię Państwo w sekwencji I z kartą typu:
spade icon  xx  heart icon  AKWxxx  diamond icon  ADx  club icon  xx
spade icon  x  heart icon  AKDxxxx  diamond icon  Axxx  club icon  x ?

Mam nadzieję, że naturalnie, 3 heart icon  oraz 4 heart icon . Przepasowanie może zmusić do trafiania za chwilę o szczebel albo dwa wyżej.

Analogicznie, w sekwencji II kontra jest wywoławcza do trefli (no i oczywiście pików), na przykład z kartą:
spade icon  xx  heart icon  KDxx  diamond icon  AKxxx  club icon  xx
spade icon  Ax  heart icon  Axxx  diamond icon  Axxx  club icon  Axx
kontrujemy, a z czymś w rodzaju
spade icon  xxx  heart icon  KDxx  diamond icon  x  club icon  ADWxx
pasujemy z intencją wznowienia kontrą, gdy wróci do nas 3 diamond icon .

2. Kontra na odzywkę sztuczną uzgadniającą kolor, np. Bergen

W chwili obecnej wiele par stosuje podniesienia Bergena – odpowiedzi po otwarciu 1 w starszy 3 club icon  i 3 diamond icon  wskazujące odpowiednio „mixed raise” – 6-9 PC z fitem 4-5-kartowym oraz inwit punktowy – 10-11 PC z fitem 3-kartowym.

WNES
1 heart icon / spade icon pas3 club icon ?
WNES
1 heart icon / spade icon pas3 diamond icon ?

Standardowo, bez mnożenia ustaleń, można grać, ze kontra na taka odzywkę wskazuje wist, jednak praktyka wykazała, że lepiej jest ustalić, że kontra jest wywoławcza do koloru otwarcia. Można ją stosować o tyle śmielej, że nie grozi granie 3 club icon  bądź 3 diamond icon  z kontrą, trudno sobie wyobrazić przeciwników o nerwach ze stali, którzy mają ustalenia, pozwalające na to po wcześniejszym ujawnieniu grubego sfitowania koloru starszego.

Czyli kontra na 3 club icon  to (po otwarciu 1 spade icon ) nie karta typu
spade icon  xxx  heart icon  xx  diamond icon  xxx  club icon  ADWxx
a coś w rodzaju
spade icon  x  heart icon  KDxx  diamond icon  Axxx  club icon  W10xx – to oczywiście blisko minimum siły, może też być
spade icon  xx  heart icon  ADxx  diamond icon  KDxx  club icon  Axx.

Natychmiastowa akcja jest bezpieczniejsza niże czekanie i ewentualna wznówka po 3 w ich kolor uzgodniony.

Można też rozdzielić znaczenia – w sytuacji, gdy przewaga siły jest z definicji po stronie przeciwnika (np. inwit punktowy 10-11, inwit+ punktowy) – gramy kontrą wistową, a gdy siła odpowiadającego nie daje takiej gwarancji (dolny limit do 9 PC) – wywoławczą.

3. Po słabym otwarciu 1BA

Standardowo, po otwarciu przeciwnika 1BA i zalicytowaniu przez drugiego z nich odzywki sztucznej typu Stayman bądź transfer:

WNES
1BApas2 club icon ktr.
WNES
1BApas2 diamond icon / heart icon ktr.

kontra jest wskazaniem wistu. Jednak pary grające słabym otwarciem 1BA, mające trochę doświadczenia, w przypadku posiadania po otwarciu partnera ręki bezwartościowej, z którą grozi dotkliwa wpadka z kontrą, nie pasują, tylko podejmują natychmiastową akcję, licząc, że skarcenie w sekwencji rozpoczętej od Staymana bądź transferu

WNES
1BApas2 club icon pas
2 heart icon ?pas?

będzie trudniejsze niż po pasywnym starcie:

WNES
1BApaspasktr.
paspas?

gdzie obrońcy mają już bilans i nie jest trudno ocenić szanse skontrowania na kolor.

W związku z tym, lepszym rozwiązaniem jest przyjęcie, że kontra na 2 club icon  Staymana wskazuje siłę, z grubsza od 13,14 PC, a nie kolor treflowy. Statystycznie po słabym BA częściej dostaniemy taką kartę, niż trefle takiej jakości, że chcemy wskazać w nie wist. W ten sposób można też rozróżnić kontrę siłową:

WNES
1BApas2 club icon ktr.

od „wznówki” układowej:

WNES
1BApas2 club icon pas
2 heart icon paspasktr.

W sekwencji pierwszej kontra wskazuje silną kartę, a w drugiej może być słabsza, z krótkością kier.

Podobnie po otwarciu słabym 1BA i transferze wygodniej jest grać, że kontra jest wywoławcza do koloru wskazanego, bądź objaśniająca, przykładowo:

WNES
1BApas2 heart icon ktr.

2 heart icon  – transfer, 5+ spade icon .

Przy stosowaniu takiego ustalenia, kontra na 2 heart icon  jest wywoławcza do pików w przyzwoitej sile, bądź silna, modelowe ręce to:
spade icon  xx  heart icon  K10xx  diamond icon  ADx  club icon  KDxx
spade icon  x  heart icon  DWxx  diamond icon  ADxxx  club icon  Kxx
spade icon  ADx  heart icon  Kx  diamond icon  AKxxx  club icon  Kxx

4. Kontra na Splintera

Pochopna kontra na odzywkę typu Splinter często ułatwia dalszą licytację, otwierając dodatkowe opcje:

WNES
1 heart icon pas4 club icon ktr.
?  

4 club icon  – duży fit kierowy, krótkość trefl, siła dająca szanse na szlemika.

Bez kontry otwierający może dać negat, cue bid bądź zalicytować Blackwooda. Kontra daje do dyspozycji jeszcze pasa i rekontrę. Możliwe są tu różne uzgodnienia w parze, np. pas jest wyczekujący, a rekontra oznacza asa. Kiedyś grywało się, że rekontra oznaczała pełne wyłączenie. Największą ceną za kontrę może być umożliwienie łatwego wskazania renonsu w ręce odpowiadającego:

WNES
1 heart icon pas4 club icon ktr.
paspasrktr.

Rekontra oznacza renons, który bez kontry mógłby być sprzedany dopiero kolejnym cue bidem o szczebel wyżej, o ile byłoby to możliwe.

Z tego względu kontra na Splintera w znaczeniu „wistuj w ten kolor” nie ma większego sensu. W powszechnym użytku są dwa ustalenia, do tyczące jej znaczenia.

Pierwsze – „wistuj w określony z pozostałych” (z wyłączeniem koloru uzgodnionego i krótkości) kolorów; przez dłuższy czas uważano, że optymalnym znaczeniem kontry jest żądanie wistu w wyższy z nich, ostatnio pewne rozważania wskazują, że lepiej jest grać, że oznacza to niższy, bo w ewentualnej serii cue bidów jest większa szansa, że wyższy będzie można jeszcze skontrować.

Drugie – „propozycja obrony” – długi longer w kolorze Splintera.

Ze względu na to, że obrona nie w każdych założeniach ma sens, racjonalne wydaje się przyjęcie, że w założeniach korzystnych kontra jest propozycją obrony, a w pozostałych trzech wskazaniem wistu, powiedzmy w wyższy z pozostałych kolorów, przykładowo, po licytacji:

WNES
1 heart icon pas4 club icon ktr.

z kartą
spade icon  32  heart icon  KW102  diamond icon  654  club icon  DW102
kontrujemy, prosząc o wist w kiera, a z kartą
spade icon  32  heart icon  654  diamond icon  KW102  club icon  DW102
pasujemy, sugerując wist w karo. Tylko sugerując, gdyż z kartą
spade icon  32  heart icon  6543  diamond icon  6543  club icon  DW10
także musimy spasować.

Te sytuacje to w zasadzie sprawa stylu gry i uzgodnień. Pora teraz przejść do zasadniczej części artykułu.

KONTRA NA DOBROWOLNIE ZALICYTOWANĄ KOŃCÓWKĘ BĄDŹ SZLEMIKA (Kontra Lightnera)

Opłacalność kontrowania wyłącznie w celu zwiększenia zapisu za wpadkę jest problematyczna, zwłaszcza w grze na wysokim poziomie. Taka kontra, zdradzająca zły podział atu, położenie kluczowych kart, niejednokrotnie ułatwia rozgrywkę, naprowadzając na sposób wygrania będący wbrew statystyce, trudno do znalezienia bez kontry.

Koncepcja kontry Lightnera, kontry wistowej, została opracowana około 1928 roku przez Theodore’a Lightnera (1893-1981), jednego z najlepszych graczy początkowej epoki „contractu”, zwycięzcy Bermuda Bowl 1953, partnera biznesowego Ely Culbertsona, członka zespołu redakcyjnego The Bridge World oraz gracza z teamu Culbertsona z lat trzydziestych.

Był on jednym z partnerów Culbertsona i krążą słuchy, że kontra Lightnera nie znalazła się w oficjalnym systemie Culbertsona po takim oto rozdaniu z roku 1929 czy 1928:

  spade icon  96 
heart icon  KW962 
diamond icon  KD10 
  club icon  AW4 
spade icon  A875 WNES  spade icon  DW1042
heart icon  74 heart icon  3
diamond icon  87543 diamond icon  –
club icon  65 club icon  D1098732
  spade icon  K3
  heart icon  AD1085 
  diamond icon  AW962 
  club icon  K 

Lightner grał tutaj w parze z samym Culbertsonem:

W
Culbertson
E
Lightner
   1 heart icon
pas2 club icon pas2 diamond icon
pas4 heart icon pas6 heart icon
pas…   

Culbertson nie grywał kontrą Lightnera. Wyszedł asem pik. E dołożył dwójkę (zrzutka naturalna, zniechęcająca), ale W kontynuował pika i szlemik został wygrany.

Wyobrażam sobie, że Lightner po rozdaniu powiedział coś takiego:

– Popatrz, drogi Ely… Gdybyśmy grali tą moją nową konwencją, wiedziałbyś, że coś przebijam. Chyba taki ekspert, jak Ty, domyśliłby się, że kara. Wyszedłbyś ósemką karo, ja po przebitce odwróciłbym w damę pik i zapisalibyśmy prostego górala…

Ely, którego ego było podobno większe niż sława, po takim tekście nie mógł na pewno wprowadzić tej konwencji do swojego oficjalnego systemu.

Jednak już niewiele później w teamie Culbertsona kontra Lightnera zyskała prawo obywatelstwa i była stosowana przez wszystkich graczy.

Mecz Anglia – team Culbertsona 1930:

  spade icon  A65 
heart icon  D65 
diamond icon  D3 
  club icon  AW1086 
spade icon  84 WNES  spade icon  102
heart icon  872 heart icon  AKW1094
diamond icon  W106 diamond icon  98752
club icon  97532 club icon  –
  spade icon  KDW973
  heart icon  3 
  diamond icon  AK4 
  club icon  KD4 

Po licytacji:

E
Lightner
 1 club icon 1 heart icon 2 spade icon
pas3 spade icon pas4BA
pas5 heart icon pas6 spade icon
paspasktr.pas…

Kontra Lightnera (bez cudzysłowu!) zabraniała wistu w jego kolor (kiery) i prosiła o atak w pierwszy kolor dziadka – trefle. W był posłuszny i bez jednej.

Oryginalny koncept Lightnera (1929) został zdefiniowany tak:

Kontra na szlemika, dana przez gracza nie będącego na wiście, żąda wistu, który byłby w świetle licytacji niemożliwy. Wyklucza wist w atu bądź w kolor licytowany przez obrońców. Oznacza, że kontrujący przebija jakiś kolor, zwykle licytowany przez przeciwników, bądź ma do wzięcia dwie lewy w ich kolorze.

Lightner był zwolennikiem takiej, dość luźnej definicji kontry, natomiast wielu rygorystów uważało, że kontra żąda wyjścia w pierwszy kolor zgłoszony przez dziadka.

Później podejście do kontry Lightnera ewoluowało. Oto fragment z książki jednego z najlepszych graczy amerykańskich, Bobby’ego Goldmana („Doubles”, książka z roku 1981):

Kontra na szlema lub szlemika, dawana przez gracza nie będącego na wiście, zawsze żąda nietypowego ataku. Najpowszechniej przyjęta praktyka to wist w (preferowana kolejność):
– pierwszy kolor (poza atutowym) licytowany przez dziadka;
– jeżeli dziadek nie zgłosił swojego koloru, w pierwszy boczny kolor licytowany przez rozgrywającego;
– jeżeli przeciwnicy nie zgłosili żadnego koloru, poza atutowym, a kontrujący licytował kolor, kontra żąda ataku w jeden z nielicytowanych kolorów;
– w kolor, który kontrujący może przebijać.

W tej chwili najpopularniejszy pogląd jest taki, że kontra na wielkiego szlema w kolor sygnalizuje przebitkę, a na szlemika żąda nietypowego ataku, którego wybór powinien być z grubsza oparty na zasadach opisanych przez Goldmana.

Pewne wątpliwości można mieć, gdy pierwszy kolor licytowany przez dziadka jest sztuczny. Oto przykład, opisany przez Zbigniewa Szuriga, pochodzący z turnieju w Juan Les Pins 1977.

Po licytacji:

WNES
1 club icon pas1BApas
3BApas4 club icon pas
4 heart icon pas6BApas
pasKTR.pas… 

1 club icon  = 17+PC
1BA = 4 kontrole

W co należy wyjść z karty:
spade icon  W943  heart icon  W94  diamond icon  85  club icon  W854 ?

Szurig: Odpowiedź wydaje się prosta – w pierwszy kolor dziadka, tj. w trefle. Niestety, będący na wiście Zaremba chciał się dowiedzieć czegoś bliższego o licytacji przeciwników. I dowiedział się! W myśl wyjaśnień 4 club icon  było teksasem lub cue bidem, a 4 heart icon  naturalne. Wyszedł więc w kiery, chociaż kontra Lightnera nakazuje wyjść w pierwszy kolor licytowany przez dziadka bez względu na to, czy była to odzywka sztuczna, czy naturalna.

Koncepcję kontry Lightnera, proszącej o wist w pierwszy kolor dziadka bądź sygnalizującej przebitkę, rozszerzono na kontrakty w strefie końcówki.

Popatrzmy na dwa przykłady.

Kadra 1985:

  spade icon  653 
heart icon  D965 
diamond icon  AK9754 
  club icon  – 
spade icon  W108 WNES  spade icon  AKD974
heart icon  108 heart icon  KW3
diamond icon  D8 diamond icon  10
club icon  AKD863 club icon  W75
  spade icon  2
  heart icon  A742 
  diamond icon  W632 
  club icon  10942 
WNES
1 club icon 1 diamond icon 2 spade icon pas
4 spade icon ktr.pas…

Atak nastąpił  club icon 10 – Lavinthal na kiery i bez jednej.

KONTRY NA 3BA

Osobny rozdział to kontry wistowe na kontrakt 3BA.

Tutaj obowiązują podobne reguły, kontra żąda przede wszystkim nietypowego wistu, obiecując dobry (zwykle pełny) longer w kolorze, którego partner nie może się z licytacji spodziewać..

Ten przykład pochodzi z kadry 1983.

Po licytacji:

W
Stadnicki
E
A.Kowalski
1 spade icon 1BApas3BA
ktr.pas… 

Kowalski z kartą
spade icon  94  heart icon  K86432  diamond icon  962  club icon  D2
wyszedł w karo, zastając u partnera:
spade icon  D7532  heart icon  W5  diamond icon  AKD105  club icon  5.

Ten przykład był w miarę klarowny, ale często kontra oznacza „trafiaj w mój kolor” bez specjalnych wykluczeń. Tak jest w sekwencji:

WNES
  1BApas
3BAktr.pas…

Kiedyś grywano, że taka kontra oznacza „wistuj w piki”, teraz oznacza „trafiaj w mój kolor” i trzeba wychodzić w kolor krótki, najczęściej w krótszy starszy, a na pewno w taki, w którym nie mamy figury.

Podobnie w sekwencji typu:

WNES
3 heart icon pas3BApas
pasktr.pas…

Trudno sobie wyobrazić, aby kontrujący chciał kłaść 3BA przez kiery. Raczej należy oczekiwać, że ma on pełny kolor, którym nie mógł zmieścić się w licytacji, i z kartą typu:
spade icon  Wxxx  heart icon  xx  diamond icon  Dxxxx  club icon  xx
należy wyjść w trefle.

Gdy obaj obrońcy zgłaszali swoje kolory, kontra oznacza „wistuj w swój kolor”, a pas jest sugestią „idź w mój”. Przykładowo, po licytacji:

WNES
 1 heart icon 2 club icon 2 diamond icon
2BApas3BA?

z kartą
spade icon  xxx  heart icon  Kx  diamond icon  DW10xxx  club icon  xx – kontrujemy – „idź w swój”.
Natomiast mając
spade icon  xxx  heart icon  xx  diamond icon  KDWxxx  club icon  xx – pasujemy – „idź raczej w mój”.

Najczęściej jednak „nagła” kontra na 3BA, w sytuacji gdy broniący nie zgłaszali żadnego koloru bądź kontrujący licytował swój kolor, oznacza „wistuj w kolor dziadka”:

WNES
1 heart icon pas1BApas
2BApas3BApas
pasktr.pas…

Tutaj kontra żąda oczywiście wistu w kiery.

WNES
  1BApas
2 club icon pas2 heart icon pas
2BApas3BApas
pasktr.pas…

Po tej licytacji w stole można spodziewać się czterech pików i kontra żąda wistu w ten kolor. Gdyby partner chciał wistu w pierwszy kolor fizycznie zgłoszony przez dziadka – trefle – mógłby skontrować Staymana.

WNES
1 club icon 1 diamond icon 1 heart icon pas
1 spade icon pas2BApas
3BAktr.pas…

Tutaj kontra prosi o wist w kolor dziadka – w piki, a nie standardowo, w karo. Co z treflami? Partner mając dobre trefle mógł je zgłosić po 1 spade icon . Co prawda kiedyś grywano, że kontra potwierdza wist w karo, ale praktyka wykazała, że nie ma to większego sensu.

W tego typu rozdaniach czasem trzeba elastycznie podejść do wyboru karty pierwszego wistu. Zwłaszcza z kartą nie dającą nadziei na dojście do ręki, mając dubla typu 92 czy trzy karty z waletem albo dziesiątką, na przykład Wxx, zwykle najlepiej jest wyjść najwyższą kartą, aby ułatwić wyrobienie koloru partnera, który np. w ostatnim rozdaniu może wyglądać tak:

spade icon A K 10 8
spade icon D 7 6 2WNES spade icon 9 2
spade icon W 5 4

I na koniec dwa rozdania testowe:

Pierwsze pochodzi z olimpiady z 1988 roku z meczu Islandia – Australia.

Siedzimy na S z ręką:
spade icon  4  heart icon  D6432  diamond icon  8  club icon  1076542
Licytacja rozwija się następująco:

WNES
2 diamond icon *3 diamond icon 4BApas
5 heart icon *pas6 spade icon pas
pasktr. 

2 diamond icon  – Flannery, 5+ heart icon  i 4 spade icon , 11-15 PC;
5 heart icon  – dwa asy.

Już szykujesz wist w ……., ale to nie koniec – E przenosi na 6BA i po dwóch pasach partner ponownie kontruje.

I w co teraz?

Drugie pochodzi z indywiduela na Grand Prix Warszawy. Twój partner to jedna z legend polskiego brydża, Andrzej Macieszczak.

Obie przed partią. Siedzicie na pozycji E i kartę macie nieszczególną:
spade icon  2  heart icon  109876543  diamond icon    club icon  9876
Z prawej przeciwnik otwiera 1 club icon  (Wspólny Język). Skaczesz w 4 heart icon . Z lewej 4 spade icon . Partner 7 diamond icon , z prawej 7BA. Po dwóch pasach partner kontruje:

WNES
 1 club icon 4 heart icon 4 spade icon
7 diamond icon 7BApaspas
ktr.pas… 

W co wistujemy?

Rozwiązania

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz