TECHNIKA
MAREK WÓJCICKI
Kontry można klasyfikować z wielu punktów widzenia. Najbardziej intuicyjny jest podział pod kątem stopnia karności (karna, propozycyjna, do wyboru itd.), ale bardzo istotny jest także podział pod kątem niesionej informacji (karcąca, negatywna, wistowa, całkiem sztuczna – fit, inwit).
W tym artykule spróbuję się zająć systematycznie kontrami o dość specyficznym znaczeniu – wskazującymi czy żądającymi określonego wistu. Formalnie jest to chyba coś pośredniego między kontrą informacyjną a karną.
KONTRA NA ODZYWKĘ SZTUCZNĄ
Jeden z podstawowych aksjomatów licytacji mówi:
Kontra na odzywkę sztuczną wskazuje kolor kontrowany
Należałoby tutaj wyraźnie rozdzielić dwie sytuacje:
1. Gdy kontrujemy odzywkę na niskiej wysokości, dwóch lub trzech, najbardziej typowa tego typu sytuacja to kontra na odzywkę typu Stayman czy transfer:
W | N | E | S |
1BA | pas | 2![]() ![]() ![]() | ? |
W | N | E | S |
pas | pas | ||
2BA(silne) | pas | 3![]() | ? |
Tu czasem może grozić zagranie z rekontrą, więc minimum na kontrę to dobry kolor 5+.
Ku przestrodze mogę tu przypomnieć rozdanie z 1995 z turnieju Macallan Invitational.
Po licytacji jak w drugim z powyższych przykładów, Jeff Meckstroth, zajmujący pozycję S z kartą:
zdecydował się kontrować transfer. Zia, siedzący na W, miał co prawda nieco naciągnięte 2BA, ale akurat kara niezgorsze:
Zrekontrował więc te 3
to zapisał swoje z dwoma nadróbkami.
2. Kontra na wysoką odzywkę typu cue bid bądź odpowiedź na pytanie strefy szlemowej. zwłaszcza po uprzednim uzgodnieniu innego koloru – tu trudno sobie wyobrazić granie z rekontrą, np. (w akcji Wspólny Język):
W | N | E | S |
1![]() | pas | 1![]() | pas |
2BA | pas | 3![]() | pas |
4![]() | ? |
4
Tu na pewno nie grozi granie kontraktu 4
Podobnie z kontrowaniem odpowiedzi na Blackwooda czy inne pytania:
W | N | E | S |
1![]() | pas | 1![]() | pas |
3![]() | pas | 4BA | pas |
5![]() | ? |
Osobiście jestem za kontrowaniem cue bidów/odpowiedzi na pytania itp, zawsze kiedy chcielibyśmy wistu w kolor, który możemy skontrować, szczególnie jeżeli widać z naszej karty, że wistem w inny wchodzący w rachubę kolor/kolory partner może „się nawinąć”. Często potem, przy wyborze pierwszego wistu, brak kontry jest zawsze jakąś przesłanką.
Przykładowo:
W | N | E | S |
1![]() | pas | 1![]() | pas |
2![]() | pas | 4BA | pas |
5![]() | pas | 5BA | pas |
6![]() | pas | 6![]() | pas… |
W co wistujemy, nie mając oczywistego z własnej ręki wyjścia?
A to jest sytuacja, z którą mamy do czynienia najczęściej.
Brak kontry partnera na kara i kiery sugeruje wyjście w trefle…
CZY ZAWSZE KONTRA NA ODZYWKĘ SZTUCZNĄ WSKAZUJE KOLOR KONTROWANY?
Jest kilka sytuacji, gdzie wyjątki od tej metazasady są racjonalne:
1. Kontra na odzywkę typu „pasuj albo popraw”
W | N | E | S |
2![]() | pas | 2![]() | ? |
2
W | N | E | S |
2![]() | pas | 3![]() | ? |
2
Tu z kolei mamy do czynienia z inną metazasadą:
Jeżeli w licytacji pierwszą odzywką gracza jest kontra, nie poprzedzona odzywką partnera różną od pasa, to jest to kontra wywoławcza.
Stosując tę zasadę, w sekwencji pierwszej, z kartami typu
kontrujemy, oczywiście wywoławczo (kontra może być też objaśniająca, z silnymi rękami 17+PC).
Natomiast z rękami typu
a z rękami typu
pasujemy i wznawiamy (kontrą, oczywiście „wywoławczą do pików”), gdy wróci do nas 2
Na marginesie, co zalicytowalibyścię Państwo w sekwencji I z kartą typu:
Mam nadzieję, że naturalnie, 3
Analogicznie, w sekwencji II kontra jest wywoławcza do trefli (no i oczywiście pików), na przykład z kartą:
kontrujemy, a z czymś w rodzaju
pasujemy z intencją wznowienia kontrą, gdy wróci do nas 3
2. Kontra na odzywkę sztuczną uzgadniającą kolor, np. Bergen
W chwili obecnej wiele par stosuje podniesienia Bergena – odpowiedzi po otwarciu 1 w starszy 3
W | N | E | S |
1![]() ![]() | pas | 3![]() | ? |
W | N | E | S |
1![]() ![]() | pas | 3![]() | ? |
Standardowo, bez mnożenia ustaleń, można grać, ze kontra na taka odzywkę wskazuje wist, jednak praktyka wykazała, że lepiej jest ustalić, że kontra jest wywoławcza do koloru otwarcia. Można ją stosować o tyle śmielej, że nie grozi granie 3
Czyli kontra na 3
a coś w rodzaju
Natychmiastowa akcja jest bezpieczniejsza niże czekanie i ewentualna wznówka po 3 w ich kolor uzgodniony.
Można też rozdzielić znaczenia – w sytuacji, gdy przewaga siły jest z definicji po stronie przeciwnika (np. inwit punktowy 10-11, inwit+ punktowy) – gramy kontrą wistową, a gdy siła odpowiadającego nie daje takiej gwarancji (dolny limit do 9 PC) – wywoławczą.
3. Po słabym otwarciu 1BA
Standardowo, po otwarciu przeciwnika 1BA i zalicytowaniu przez drugiego z nich odzywki sztucznej typu Stayman bądź transfer:
W | N | E | S |
1BA | pas | 2![]() | ktr. |
W | N | E | S |
1BA | pas | 2![]() ![]() | ktr. |
kontra jest wskazaniem wistu. Jednak pary grające słabym otwarciem 1BA, mające trochę doświadczenia, w przypadku posiadania po otwarciu partnera ręki bezwartościowej, z którą grozi dotkliwa wpadka z kontrą, nie pasują, tylko podejmują natychmiastową akcję, licząc, że skarcenie w sekwencji rozpoczętej od Staymana bądź transferu
W | N | E | S |
1BA | pas | 2![]() | pas |
2![]() | ? | pas | ? |
będzie trudniejsze niż po pasywnym starcie:
W | N | E | S |
1BA | pas | pas | ktr. |
pas | pas | ? |
gdzie obrońcy mają już bilans i nie jest trudno ocenić szanse skontrowania na kolor.
W związku z tym, lepszym rozwiązaniem jest przyjęcie, że kontra na 2
W | N | E | S |
1BA | pas | 2![]() | ktr. |
od „wznówki” układowej:
W | N | E | S |
1BA | pas | 2![]() | pas |
2![]() | pas | pas | ktr. |
W sekwencji pierwszej kontra wskazuje silną kartę, a w drugiej może być słabsza, z krótkością kier.
Podobnie po otwarciu słabym 1BA i transferze wygodniej jest grać, że kontra jest wywoławcza do koloru wskazanego, bądź objaśniająca, przykładowo:
W | N | E | S |
1BA | pas | 2![]() | ktr. |
2
Przy stosowaniu takiego ustalenia, kontra na 2
4. Kontra na Splintera
Pochopna kontra na odzywkę typu Splinter często ułatwia dalszą licytację, otwierając dodatkowe opcje:
W | N | E | S |
1![]() | pas | 4![]() | ktr. |
? |
4
Bez kontry otwierający może dać negat, cue bid bądź zalicytować Blackwooda. Kontra daje do dyspozycji jeszcze pasa i rekontrę. Możliwe są tu różne uzgodnienia w parze, np. pas jest wyczekujący, a rekontra oznacza asa. Kiedyś grywało się, że rekontra oznaczała pełne wyłączenie. Największą ceną za kontrę może być umożliwienie łatwego wskazania renonsu w ręce odpowiadającego:
W | N | E | S |
1![]() | pas | 4![]() | ktr. |
pas | pas | rktr. |
Rekontra oznacza renons, który bez kontry mógłby być sprzedany dopiero kolejnym cue bidem o szczebel wyżej, o ile byłoby to możliwe.
Z tego względu kontra na Splintera w znaczeniu „wistuj w ten kolor” nie ma większego sensu. W powszechnym użytku są dwa ustalenia, do tyczące jej znaczenia.
Pierwsze – „wistuj w określony z pozostałych” (z wyłączeniem koloru uzgodnionego i krótkości) kolorów; przez dłuższy czas uważano, że optymalnym znaczeniem kontry jest żądanie wistu w wyższy z nich, ostatnio pewne rozważania wskazują, że lepiej jest grać, że oznacza to niższy, bo w ewentualnej serii cue bidów jest większa szansa, że wyższy będzie można jeszcze skontrować.
Drugie – „propozycja obrony” – długi longer w kolorze Splintera.
Ze względu na to, że obrona nie w każdych założeniach ma sens, racjonalne wydaje się przyjęcie, że w założeniach korzystnych kontra jest propozycją obrony, a w pozostałych trzech wskazaniem wistu, powiedzmy w wyższy z pozostałych kolorów, przykładowo, po licytacji:
W | N | E | S |
1![]() | pas | 4![]() | ktr. |
z kartą
kontrujemy, prosząc o wist w kiera, a z kartą
pasujemy, sugerując wist w karo. Tylko sugerując, gdyż z kartą
także musimy spasować.
Te sytuacje to w zasadzie sprawa stylu gry i uzgodnień. Pora teraz przejść do zasadniczej części artykułu.
KONTRA NA DOBROWOLNIE ZALICYTOWANĄ KOŃCÓWKĘ BĄDŹ SZLEMIKA (Kontra Lightnera)
Opłacalność kontrowania wyłącznie w celu zwiększenia zapisu za wpadkę jest problematyczna, zwłaszcza w grze na wysokim poziomie. Taka kontra, zdradzająca zły podział atu, położenie kluczowych kart, niejednokrotnie ułatwia rozgrywkę, naprowadzając na sposób wygrania będący wbrew statystyce, trudno do znalezienia bez kontry.
Koncepcja kontry Lightnera, kontry wistowej, została opracowana około 1928 roku przez Theodore’a Lightnera (1893-1981), jednego z najlepszych graczy początkowej epoki „contractu”, zwycięzcy Bermuda Bowl 1953, partnera biznesowego Ely Culbertsona, członka zespołu redakcyjnego The Bridge World oraz gracza z teamu Culbertsona z lat trzydziestych.
Był on jednym z partnerów Culbertsona i krążą słuchy, że kontra Lightnera nie znalazła się w oficjalnym systemie Culbertsona po takim oto rozdaniu z roku 1929 czy 1928:
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | WNES | ![]() |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() |
Lightner grał tutaj w parze z samym Culbertsonem:
W Culbertson | N | E Lightner | S |
1![]() | |||
pas | 2![]() | pas | 2![]() |
pas | 4![]() | pas | 6![]() |
pas… |
Culbertson nie grywał kontrą Lightnera. Wyszedł asem pik. E dołożył dwójkę (zrzutka naturalna, zniechęcająca), ale W kontynuował pika i szlemik został wygrany.
Wyobrażam sobie, że Lightner po rozdaniu powiedział coś takiego:
– Popatrz, drogi Ely… Gdybyśmy grali tą moją nową konwencją, wiedziałbyś, że coś przebijam. Chyba taki ekspert, jak Ty, domyśliłby się, że kara. Wyszedłbyś ósemką karo, ja po przebitce odwróciłbym w damę pik i zapisalibyśmy prostego górala…
Ely, którego ego było podobno większe niż sława, po takim tekście nie mógł na pewno wprowadzić tej konwencji do swojego oficjalnego systemu.
Jednak już niewiele później w teamie Culbertsona kontra Lightnera zyskała prawo obywatelstwa i była stosowana przez wszystkich graczy.
Mecz Anglia – team Culbertsona 1930:
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | WNES | ![]() |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() |
Po licytacji:
W | N | E Lightner | S |
1![]() | 1![]() | 2![]() | |
pas | 3![]() | pas | 4BA |
pas | 5![]() | pas | 6![]() |
pas | pas | ktr. | pas… |
Kontra Lightnera (bez cudzysłowu!) zabraniała wistu w jego kolor (kiery) i prosiła o atak w pierwszy kolor dziadka – trefle. W był posłuszny i bez jednej.
Oryginalny koncept Lightnera (1929) został zdefiniowany tak:
Kontra na szlemika, dana przez gracza nie będącego na wiście, żąda wistu, który byłby w świetle licytacji niemożliwy. Wyklucza wist w atu bądź w kolor licytowany przez obrońców. Oznacza, że kontrujący przebija jakiś kolor, zwykle licytowany przez przeciwników, bądź ma do wzięcia dwie lewy w ich kolorze.
Lightner był zwolennikiem takiej, dość luźnej definicji kontry, natomiast wielu rygorystów uważało, że kontra żąda wyjścia w pierwszy kolor zgłoszony przez dziadka.
Później podejście do kontry Lightnera ewoluowało. Oto fragment z książki jednego z najlepszych graczy amerykańskich, Bobby’ego Goldmana („Doubles”, książka z roku 1981):
Kontra na szlema lub szlemika, dawana przez gracza nie będącego na wiście, zawsze żąda nietypowego ataku. Najpowszechniej przyjęta praktyka to wist w (preferowana kolejność):
– pierwszy kolor (poza atutowym) licytowany przez dziadka;
– jeżeli dziadek nie zgłosił swojego koloru, w pierwszy boczny kolor licytowany przez rozgrywającego;
– jeżeli przeciwnicy nie zgłosili żadnego koloru, poza atutowym, a kontrujący licytował kolor, kontra żąda ataku w jeden z nielicytowanych kolorów;
– w kolor, który kontrujący może przebijać.
W tej chwili najpopularniejszy pogląd jest taki, że kontra na wielkiego szlema w kolor sygnalizuje przebitkę, a na szlemika żąda nietypowego ataku, którego wybór powinien być z grubsza oparty na zasadach opisanych przez Goldmana.
Pewne wątpliwości można mieć, gdy pierwszy kolor licytowany przez dziadka jest sztuczny. Oto przykład, opisany przez Zbigniewa Szuriga, pochodzący z turnieju w Juan Les Pins 1977.
Po licytacji:
W | N | E | S |
1![]() | pas | 1BA | pas |
3BA | pas | 4![]() | pas |
4![]() | pas | 6BA | pas |
pas | KTR. | pas… |
1
1BA = 4 kontrole
W co należy wyjść z karty:
Szurig: Odpowiedź wydaje się prosta – w pierwszy kolor dziadka, tj. w trefle. Niestety, będący na wiście Zaremba chciał się dowiedzieć czegoś bliższego o licytacji przeciwników. I dowiedział się! W myśl wyjaśnień 4
Koncepcję kontry Lightnera, proszącej o wist w pierwszy kolor dziadka bądź sygnalizującej przebitkę, rozszerzono na kontrakty w strefie końcówki.
Popatrzmy na dwa przykłady.
Kadra 1985:
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | WNES | ![]() |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() |
W | N | E | S |
1![]() | 1![]() | 2![]() | pas |
4![]() | ktr. | pas… |
Atak nastąpił
KONTRY NA 3BA
Osobny rozdział to kontry wistowe na kontrakt 3BA.
Tutaj obowiązują podobne reguły, kontra żąda przede wszystkim nietypowego wistu, obiecując dobry (zwykle pełny) longer w kolorze, którego partner nie może się z licytacji spodziewać..
Ten przykład pochodzi z kadry 1983.
Po licytacji:
W Stadnicki | N | E A.Kowalski | S |
1![]() | 1BA | pas | 3BA |
ktr. | pas… |
Kowalski z kartą
wyszedł w karo, zastając u partnera:
Ten przykład był w miarę klarowny, ale często kontra oznacza „trafiaj w mój kolor” bez specjalnych wykluczeń. Tak jest w sekwencji:
W | N | E | S |
1BA | pas | ||
3BA | ktr. | pas… |
Kiedyś grywano, że taka kontra oznacza „wistuj w piki”, teraz oznacza „trafiaj w mój kolor” i trzeba wychodzić w kolor krótki, najczęściej w krótszy starszy, a na pewno w taki, w którym nie mamy figury.
Podobnie w sekwencji typu:
W | N | E | S |
3![]() | pas | 3BA | pas |
pas | ktr. | pas… |
Trudno sobie wyobrazić, aby kontrujący chciał kłaść 3BA przez kiery. Raczej należy oczekiwać, że ma on pełny kolor, którym nie mógł zmieścić się w licytacji, i z kartą typu:
należy wyjść w trefle.
Gdy obaj obrońcy zgłaszali swoje kolory, kontra oznacza „wistuj w swój kolor”, a pas jest sugestią „idź w mój”. Przykładowo, po licytacji:
W | N | E | S |
1![]() | 2![]() | 2![]() | |
2BA | pas | 3BA | ? |
z kartą
Natomiast mając
Najczęściej jednak „nagła” kontra na 3BA, w sytuacji gdy broniący nie zgłaszali żadnego koloru bądź kontrujący licytował swój kolor, oznacza „wistuj w kolor dziadka”:
W | N | E | S |
1![]() | pas | 1BA | pas |
2BA | pas | 3BA | pas |
pas | ktr. | pas… |
Tutaj kontra żąda oczywiście wistu w kiery.
W | N | E | S |
1BA | pas | ||
2![]() | pas | 2![]() | pas |
2BA | pas | 3BA | pas |
pas | ktr. | pas… |
Po tej licytacji w stole można spodziewać się czterech pików i kontra żąda wistu w ten kolor. Gdyby partner chciał wistu w pierwszy kolor fizycznie zgłoszony przez dziadka – trefle – mógłby skontrować Staymana.
W | N | E | S |
1![]() | 1![]() | 1![]() | pas |
1![]() | pas | 2BA | pas |
3BA | ktr. | pas… |
Tutaj kontra prosi o wist w kolor dziadka – w piki, a nie standardowo, w karo. Co z treflami? Partner mając dobre trefle mógł je zgłosić po 1
W tego typu rozdaniach czasem trzeba elastycznie podejść do wyboru karty pierwszego wistu. Zwłaszcza z kartą nie dającą nadziei na dojście do ręki, mając dubla typu 92 czy trzy karty z waletem albo dziesiątką, na przykład Wxx, zwykle najlepiej jest wyjść najwyższą kartą, aby ułatwić wyrobienie koloru partnera, który np. w ostatnim rozdaniu może wyglądać tak:
![]() | ||
![]() | WNES | ![]() |
![]() |
I na koniec dwa rozdania testowe:
Pierwsze pochodzi z olimpiady z 1988 roku z meczu Islandia – Australia.
Siedzimy na S z ręką:
Licytacja rozwija się następująco:
W | N | E | S |
2![]() | 3![]() | 4BA | pas |
5![]() | pas | 6![]() | pas |
pas | ktr. |
2
5
Już szykujesz wist w ……., ale to nie koniec – E przenosi na 6BA i po dwóch pasach partner ponownie kontruje.
I w co teraz?
Drugie pochodzi z indywiduela na Grand Prix Warszawy. Twój partner to jedna z legend polskiego brydża, Andrzej Macieszczak.
Obie przed partią. Siedzicie na pozycji E i kartę macie nieszczególną:
Z prawej przeciwnik otwiera 1
W | N | E | S |
1![]() | 4![]() | 4![]() | |
7![]() | 7BA | pas | pas |
ktr. | pas… |
W co wistujemy?
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.