„BRYDŻ” PÓŁ WIEKU TEMU

ROMAN KRZEMIEŃ

W „Fortelach” Henryk Niedźwiedzki opisuje znany (przynajmniej dzisiaj), ale zawsze skuteczny trik:

spade icon 64
heart icon 73
diamond icon 8532
club icon W9743
spade icon 97WNES spade icon W10853
heart icon DW1084 heart icon 9652
diamond icon 964 diamond icon A7
club icon A108 club icon D6
spade icon AKD2
heart icon AK
diamond icon KDW10
club icon K52
W
Konstam
N
Lilliehook
E
Dodds
S
Wohlin
 paspas2 club icon
pas2 diamond icon pas3BA
pas…   

DME 1950 r. Szwecja – Wielka Brytania.

Konstam zawistował w  heart icon D. Wohlin zabił królem i bez namysłu zagrał w  club icon K. Konstam przepuścił (przecież S mógł mieć trzeciego mariasza w treflach) i to już wystarczyło. Wohlin przerzucił się na kara i skompletował 9 lew.

Oto problem z działu: „Czy umiesz rozgrywać?”

spade icon W983WNES spade icon AD7652
heart icon 42 heart icon ADW3
diamond icon W105 diamond icon 7
club icon A1097 club icon W4
WNES
   1 diamond icon
paspasktr.rktr.
1 spade icon 2 club icon 3 spade icon pas
4 spade icon pas…  

Atak  diamond icon 9, S bije damą i wychodzi w  club icon 2. Jak należy rozgrywać?

Oto jak sobie poradził reprezentant USA John Crawford: S ma na pewno singletona trefl, na rekontrę (nadwyżkową) musi więc mieć resztę honorów. Crawford zabił trefla asem i zagrał  diamond icon 10, wyrzucając trefla ze stołu. S doszedł do ręki (miał  spade icon K10 heart icon K965 diamond icon AKD862  club icon 2) i odszedł karem. Crawford przebił, zgrał asa pik, i wyszedł w blotkę pik. S doszedł królem i mając już tylko same czerwone karty wyszedł w karo. Rozgrywający zrzucił z ręki kiera, przebijając w stole i po ściągnięciu asa kier zagrał damą na ekspas wyrabiając sobie dziesiątą lewę.

A teraz „Oceń sam siebie”:

spade icon AW103WNES spade icon D7
heart icon AK1098 heart icon DW7
diamond icon KW7 diamond icon 865
club icon A club icon D9432

Ułóż plan rozgrywki kontraktu 4 heart icon  po wiście  heart icon 6. Oto ocena redakcji:

„Jesteś graczem mało doświadczonym jeżeli wykorzystasz tylko oba impasy karowe dochodząc dwa razy atutami do stołu. Grając w ten sposób przegrasz jednak wtedy, gdy as z damą karo będzie u N, na co jest wszystkiego 25% szans.

Jesteś graczem doświadczonym, gdy po pierwszym nieudanym impasie karowym i dojściu kierami do stołu, wyjdziesz damą pik na impas. W ten sposób masz te same szanse co Twój poprzednik, bo też zagrałeś na udanie się jednego z dwóch impasów (75% szans). Jednak w wypadku nie udania się i tego impasu pozostała Ci, przy tym sposobie rozgrywki, dodatkowa szansa, że N nie ma trzech kierów, więc nie połączy atu po raz trzeci i dopuści Cię do ręki wychodząc w trefle lub piki. Wtedy ściągasz lewy pikowe.

Jeżeli N nie doda do koloru do trzeciego pika, oczywiście zrzucasz oba kara na piki i przebijasz karo w stole wygrywając grę.

Natomiast, jeżeli N dołoży trzeciego pika masz do wyboru: przebić go aby mieć pewność podegrania kar lub zagrać na szansę, że S ma cztery piki. Ryzyko jest opłacalne, bo szansa na to, że S ma dubletona pik, a więc przebija trzeciego, wynosi wszystkiego 15%. Należy zatem zagrać po raz trzeci w piki. Gdy obaj dodadzą do koloru wyjść po raz czwarty w ten kolor. Jeżeli N nie doda do koloru – zrzucić ostatnie karo ze stołu i na przebitkę karową wziąć brakującą lewę. Natomiast, gdy N doda pika trzeba przebić siódemką atu i podegrać kara. W ten sposób można wykorzystać wszystkie trzy impasy, jednak pod warunkiem, że N ma tylko dwa atuty i S nie przebije trzeciego pika.

Jesteś mistrzem, gdy po walecie kier zagrałeś też na impas pikowy, ale wychodząc siódemką. W ten sposób, jeżeli impas nie wyjdzie, masz dodatkowe dojście damą pik do stołu, co umożliwi Ci zrobienie wszystkich trzech impasów niezależnie od tego, który z przeciwników ma trzy atuty”.

I problem wistowy z „Konkursu Brydża”:

spade icon W9
heart icon 643
diamond icon AKW74
club icon D65
spade icon D4WNES
heart icon AW10
diamond icon D108
club icon AW1092
WNES
   1 spade icon
2 club icon 2 diamond icon pas2BA
pas3BApas… 

Zawistowałeś w  club icon W. Blotka ze stołu, trójka od E, a rozgrywający zabił królem, przeszedł do stołu asem karo, i wyszedł w  spade icon W, dokładając z ręki blotkę. Którą kartę dołożysz? Jeżeli damę – podaj również kartę wyjścia.

Rozwiązanie:

„Sekwencja rozgrywającego wskazuje na górną granicę otwarcia (15-16 PC). W kartach dziadka i swoich widzimy 25 PC. Zatem w doprowadzeniu do wpadki musimy polegać na własnych siłach, bo z powyższego rachunku wynika, że partner ma 13 blotek.

Jeżeli zabijemy waleta pik i zagramy blotkę trefl, rozgrywający dojdzie damą, odegra cztery lewy pikowe i nie ma innej szansy wygrania kontraktu, jak impasować waletem karo.

Jedyną możliwość położenia gry daje przepuszczenie waleta pik. Ponieważ pięć lew pikowych, dwie treflowe i dwie karowe dają już wygranie kontraktu, jest szansa, że rozgrywający ponowi impas dziesiątką, aby nie ryzykować impasu karowego. Wówczas dojdziemy damą pik. Ponieważ rozgrywający nie będzie miał szybkiego dojścia do ręki, pozwoli nam to, po zagraniu asa i blotki trefl, bezapelacyjnie położyć kontrakt”.

Nie mogę się oczywiście powstrzymać przed zacytowaniem Leszka Stadnickiego, który w artykule: „Kadra Narodowa gra” tak opisuje poniższe rozdanie:

spade icon ADWNES spade icon W7
heart icon AW9 heart icon KD1032
diamond icon K1084 diamond icon 532
club icon KW82 club icon AD4

„Jedynie Błęcki (E) słusznie nie otworzył na pierwszym ręku i w efekcie licytacja wygasła na 3BA. Na pozostałych dziewięciu stołach E otwierał 1 heart icon , lecz tylko para Krzemień – Iglewski zatrzymała się w końcówce po licytacji:”

W
Krzemień
N 
E
Iglewski
S 
  1 heart icon pas
2BApas3BApas
4BApas…  

Zauważmy, że Leszek skrytykował otwarcie 1 heart icon . A czy dzisiaj którykolwiek komentator miałby coś przeciwko takiemu otwarciu? Wydaje się, że jest oczywiste – bliżej mu chyba do „pancernego” niż do „lekkiego”!


Komentarze

Dodaj komentarz