TECHNIKA
KRZYSZTOF MARTENS
Kontynuujemy prezentację kolejnej książki Krzysztofa Martensa. Tym razem jest to „Lis” ‒ książka z cyklu „University of Defense”, wydana dotychczas jedynie po angielsku.
Lis odgrywa ważną rolę w kulturach Europy i rdzennych Amerykanów. W obu regionach jest on tradycyjnym symbolem chytrości i sprytu.
Lis i kruk
Bywa często zwiedzionym,
Kto lubi być chwalonym.
Kruk miał w pysku ser ogromny;
Lis, niby skromny,
Przyszedł do niego i rzekł: «Miły bracie,
Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!
Cóż to za oczy!
Ich blask aż mroczy!
Czyż można dostać
Takową postać?
A pióra jakie!
Szklniące, jednakie.
A jeśli nie jestem w błędzie,
Pewnie i głos śliczny będzie.»
Więc kruk w kantaty; skoro pysk rozdziawił,
Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.
Ignacy Krasicki
W tej krótkiej historii o kruku i lisie napiętnowano tak bardzo ludzką cechę, jaką jest próżność. Sprytny lis, widząc siedzącego na drzewie kruka z wielkim kawałkiem sera w dziobie, zaczął prawić mu komplementy. Wychwalając jego piękność i urodę, lis poprosił kruka o zademonstrowanie także i głosu, stwierdzając, że pewnie nie będzie ustępował pięknością urodzie. Wywiedziony w pole kruk chciał zaśpiewać… Otworzył dziób, wypuszczając ser. Lis schwycił ser i uciekł, pozostawiając kruka z niczym.
Lis jest postacią często spotykaną w bajkach o zwierzętach, będąc uosobieniem sprytu i przebiegłości. Potrafi być także skutecznym pochlebcą, jak w tej historyjce, gdzie wychwalając niektóre walory ptaka, skutecznie namówił go do zaprezentowania swojego głosu.
Uzyskanie kontroli nad ludzką wyobraźnią to marzenie każdego polityka. Ale można próbować to zrobić także i przy brydżowym stoliku. Zadaniem lisa jest wpływ na wyobraźnię rozgrywającego.
Osaczony lis próbuje wywieść łowców w pole.
Przeciwnicy doszli do końcówki po nieskomplikowanej licytacji:
W | N | E | S |
1![]() | pas | 2![]() | pas |
4![]() | pas… |
Z karty
wyszedłeś
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
WNES | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ||
![]() |
Partner zabił karo asem (od rozgrywającego
W wziął w ręce i zagrał
Rozgrywający wziął asem, ściągnął jeszcze raz atu i odegrał króla i damę pik, doprowadzając do końcówki:
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | WNES | ![]() |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() |
Zgranie pozostałych kierów ustawiło Cię w przymusie w kolorach czarnych.
Oto cały rozkład:
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | WNES | ![]() |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() |
Chytry Lis, w czwartej lewie, gdy rozgrywający zagrał
Kapitulacja?
Nie. Trzeba skierować rozgrywającego na błędną ścieżkę.
Ta analiza jednak zajęła kilka sekund. Po lekkim wahnięciu, Lis przepuścił trefla. S wziął damą i zagrał w trefla. Rozgrywający pobił asem i odegrał mariasza pik.
Przebiegły drapieżnik do drugiego pika zrzucił waleta.
Z pozycji rozgrywającego, N miał króla trefl, zdradzonego wahnięciem, a cztery piki znajdowały się w ręce S. W tej sytuacji nie było szans na przymus.
Jedyną szansą wygrania było zastanie trzech atutów przy czterech pikach, końcówka musiałaby wyglądać tak:
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() | WNES | ![]() |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ![]() | |
![]() | ||
![]() | ||
![]() | ||
![]() |
Rozgrywający zagrał na tę szansę ‒ chciał odegrać dziesiątkę pik, przejść do stołu damą kier i na asa pik pozbyć się trefla.
Po zagraniu dziesiątki pik rozgrywający z lekkim niepokojem przyglądał się pikowi, dokładanemu przez Lisa. Było jednak już za późno. S przebił atutem i kontrakt został obłożony.
I po raz kolejny Lis zmylił tropy i umknął naganiaczom.
Informacje o książkach K.Martensa, jego webinarach, archiwalne zapisy webinarów z zakresu rozgrywki oraz rejestracja do udziału w webinarach z serii „Innowacyjny trening obrony” (zajęcia odbywają się we wtorki o godz. 19.00) są dostępne na stronie internetowej https://www.martensuniversity.com
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.