LIS – MYLNE TROPY (I) Darmowy artykuł

TECHNIKA

KRZYSZTOF MARTENS

Kontynuujemy prezentację kolejnej książki Krzysztofa Martensa. Tym razem jest to „Lis” ‒ książka z cyklu „University of Defense”, wydana dotychczas jedynie po angielsku.

Lis odgrywa ważną rolę w kulturach Europy i rdzennych Amerykanów. W obu regionach jest on tradycyjnym symbolem chytrości i sprytu.

Lis i kruk

Bywa często zwiedzionym,

Kto lubi być chwalonym.

Kruk miał w pysku ser ogromny;

Lis, niby skromny,

Przyszedł do niego i rzekł: «Miły bracie,

Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!

Cóż to za oczy!

Ich blask aż mroczy!

Czyż można dostać

Takową postać?

A pióra jakie!

Szklniące, jednakie.

A jeśli nie jestem w błędzie,

Pewnie i głos śliczny będzie.»

Więc kruk w kantaty; skoro pysk rozdziawił,

Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.

Ignacy Krasicki

W tej krótkiej historii o kruku i lisie napiętnowano tak bardzo ludzką cechę, jaką jest próżność. Sprytny lis, widząc siedzącego na drzewie kruka z wielkim kawałkiem sera w dziobie, zaczął prawić mu komplementy. Wychwalając jego piękność i urodę, lis poprosił kruka o zademonstrowanie także i głosu, stwierdzając, że pewnie nie będzie ustępował pięknością urodzie. Wywiedziony w pole kruk chciał zaśpiewać… Otworzył dziób, wypuszczając ser. Lis schwycił ser i uciekł, pozostawiając kruka z niczym.

Lis jest postacią często spotykaną w bajkach o zwierzętach, będąc uosobieniem sprytu i przebiegłości. Potrafi być także skutecznym pochlebcą, jak w tej historyjce, gdzie wychwalając niektóre walory ptaka, skutecznie namówił go do zaprezentowania swojego głosu.

Uzyskanie kontroli nad ludzką wyobraźnią to marzenie każdego polityka. Ale można próbować to zrobić także i przy brydżowym stoliku. Zadaniem lisa jest wpływ na wyobraźnię rozgrywającego.

Osaczony lis próbuje wywieść łowców w pole.

Przeciwnicy doszli do końcówki po nieskomplikowanej licytacji:

WNES
1 heart icon pas2 heart icon pas
4 heart icon pas…  

Z karty

spade icon  W983  heart icon  97  diamond icon  KW93  club icon  K87

wyszedłeś  diamond icon 3. Oto, co zobaczyłeś:

spade icon  W983 
heart icon  97 
diamond icon  KW93 
club icon  K87 
 WNES  spade icon  A642
heart icon  D65
diamond icon  107
club icon  W1053

Partner zabił karo asem (od rozgrywającego  diamond icon 4) i odwrócił  diamond icon 5. Podłożoną przez rozgrywającego damę pobiłeś królem i odszedłeś w atu.

W wziął w ręce i zagrał  club icon 2. Oczywiście przepuściłeś, może nie bez lekkiego zawahania. Partner pobił damą dołożoną ze stołu dziesiątkę i zagrał w trefla, dziewiątką.

Rozgrywający wziął asem, ściągnął jeszcze raz atu i odegrał króla i damę pik, doprowadzając do końcówki:

  spade icon  W9 
  heart icon  ‒ 
  diamond icon  W9 
  club icon  K 
spade icon  10 WNES  spade icon  A6
heart icon  A108 heart icon  D
diamond icon  ‒ diamond icon  –
club icon  4 club icon  W5
  spade icon  ‒ 
  heart icon  4 
  diamond icon  862 
  club icon  6 

Zgranie pozostałych kierów ustawiło Cię w przymusie w kolorach czarnych.

Oto cały rozkład:

  spade icon  W983 
  heart icon  97 
  diamond icon  KW93 
  club icon  K87 
spade icon  KD10 WNES  spade icon  A642
heart icon  AKW108 heart icon  D65
diamond icon  D4 diamond icon  107
club icon  A42 club icon  W1053
  spade icon  75 
  heart icon  432 
  diamond icon  A8652 
  club icon  D96 

Chytry Lis, w czwartej lewie, gdy rozgrywający zagrał  club icon 2, zauważył zagrożenie tym przymusem. Dostrzegł na horyzoncie dylemat Hobsona, przed jakim został postawiony. Jeżeli wskoczy królem, rozgrywający zaimpasuje damę u partnera. Z drugiej strony, jeżeli przepuści, za chwilę znajdzie się w kleszczach przymusu.

Kapitulacja?

Nie. Trzeba skierować rozgrywającego na błędną ścieżkę.

Ta analiza jednak zajęła kilka sekund. Po lekkim wahnięciu, Lis przepuścił trefla. S wziął damą i zagrał w trefla. Rozgrywający pobił asem i odegrał mariasza pik.

Przebiegły drapieżnik do drugiego pika zrzucił waleta.

Z pozycji rozgrywającego, N miał króla trefl, zdradzonego wahnięciem, a cztery piki znajdowały się w ręce S. W tej sytuacji nie było szans na przymus.

Jedyną szansą wygrania było zastanie trzech atutów przy czterech pikach, końcówka musiałaby wyglądać tak:

  spade icon  ‒ 
  heart icon  – 
  diamond icon  W92 
  club icon  K6 
spade icon  10 WNES  spade icon  A6
heart icon  AW10 heart icon  D
diamond icon  ‒ diamond icon  ‒
club icon  4 club icon  W5
  spade icon  98 
  heart icon  4 
  diamond icon  86 
  club icon  ‒ 

Rozgrywający zagrał na tę szansę ‒ chciał odegrać dziesiątkę pik, przejść do stołu damą kier i na asa pik pozbyć się trefla.

Po zagraniu dziesiątki pik rozgrywający z lekkim niepokojem przyglądał się pikowi, dokładanemu przez Lisa. Było jednak już za późno. S przebił atutem i kontrakt został obłożony.

I po raz kolejny Lis zmylił tropy i umknął naganiaczom.

Informacje o książkach K.Martensa, jego webinarach, archiwalne zapisy webinarów z zakresu rozgrywki oraz rejestracja do udziału w webinarach z serii „Innowacyjny trening obrony” (zajęcia odbywają się we wtorki o godz. 19.00) są dostępne na stronie internetowej https://www.martensuniversity.com

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz