PUŁAPKI HOHONIA (XVI) Darmowy artykuł

NIM PÓJDZIESZ NA TURNIEJ

DAVID BAKHSHI

W każdym z problemowych rozdań zajmujesz pozycję W i jesteś rozgrywającym. Grasz na punkty meczowe. W związku z tym zaplanuj rozgrywkę tak, żeby dać sobie jak największe szanse wygrania kontraktu, nawet jeśli oznacza to rezygnację z możliwych do wzięcia nadróbek.

PROBLEM 1.

spade icon  A72 WNES  spade icon  95
heart icon  ADW2 heart icon  84
diamond icon  A943 diamond icon  K76
club icon  62 club icon  AK9754

Rozgrywasz 3BA. N, który wszedł do licytacji 1 spade icon , wistuje  spade icon K.

Zaplanuj rozgrywkę.

PROBLEM 2.

spade icon  AD10743 WNES  spade icon  W965
heart icon  D7 heart icon  K5
diamond icon  92 diamond icon  87
club icon  K75 club icon  ADW43

Rozgrywasz 4 spade icon . S spasował na otwarciu. N wistuje  diamond icon 5, a S bierze  diamond icon K, ściąga  diamond icon A i gra  heart icon W.

Zaplanuj rozgrywkę.

PROBLEM 3.

spade icon  K106 WNES  spade icon  AW4
heart icon  A9 heart icon  W5
diamond icon  AW1062 diamond icon  KD873
club icon  AD9 club icon  K62

Rozgrywasz 6 diamond icon . N wistuje  club icon W.

Zaplanuj rozgrywkę.

ODPOWIEDZI

PROBLEM 1.

  spade icon  KDW63 
  heart icon  K95 
  diamond icon  1052 
  club icon  D10 
spade icon  A72 WNES  spade icon  95
heart icon  ADW2 heart icon  84
diamond icon  A943 diamond icon  K76
club icon  62 club icon  AK9754
  spade icon  1084 
  heart icon  10763 
  diamond icon  DW8 
  club icon  W83 

Rozgrywasz 3BA. N, który wszedł do licytacji 1 spade icon , wistuje  spade icon K.

Zaplanuj rozgrywkę.

Rozgrywasz normalne 3BA, więc wygranie końcówki powinno zapewnić, że nie poniesiesz w tym rozdaniu wyraźnej straty. Masz 6 lew z góry i musisz wziąć jeszcze 3, pamiętając o tym, żeby w międzyczasie przeciwnicy nie mogli wziąć pięciu. Kiedy zagranie w piki pozbawi cię asa, nie będziesz mógł bezpiecznie oddać lewy przeciwnikowi z lewej strony, więc twoją najlepszą szansą jest taki podział trefli 3-2, przy którym S, a nie N, weźmie lewę w tym kolorze.

Można założyć, że N ma przynajmniej 5 pików, więc na początek przepuść dwa piki i pobij  spade icon A dopiero za trzecim razem. W czwartej lewie zagraj  club icon 2 do stołu. Jeśli N dołoży blotkę, wstaw ze stołu nieco wyższą kartę. Po wzięciu lewy S prawdopodobnie wyjdzie w kiera. Weź asem i zagraj  club icon 6. Jeśli zastaniesz podział trefli 3-2, będziesz już miał 9 lew.

Jeśli do pierwszego trefla N dołoży  club icon 10 lub wyższą kartę, weź  club icon K, wróć do ręki  diamond icon A i zagraj  club icon 6. Jak poprzednio, na blotkę od N wstaw nieco wyższą kartę ze stołu, a jeśli N dołoży figurę, pobij asem i zagraj w trefla po raz trzeci, licząc na to, że ostatnia karta w tym kolorze pozostała w ręce S. W przypadku  club icon DW10 w ręce N nie możesz zapobiec wzięciu lewy przez niego, ale każdy inny układ przy podziale 3-2 pozwoli ci oddać lewę S, a nie N. Jeśli po wzięciu trzeciego trefla S wyjdzie w kiera, rozgrywający powinien wziąć asem. W końcówce  diamond icon K zapewni dojście do wyrobionych trefli.

PROBLEM 2.

  spade icon  K 
  heart icon  A8632 
  diamond icon  D1065 
  club icon  982 
spade icon  AD10743 WNES  spade icon  W965
heart icon  D7 heart icon  K5
diamond icon  92 diamond icon  87
club icon  K75 club icon  ADW43
  spade icon  82 
  heart icon  W1094 
  diamond icon  AKW43 
  club icon  106 

Rozgrywasz 4 spade icon . S spasował na otwarciu. N wistuje  diamond icon 5, a S bierze  diamond icon K, ściąga  diamond icon A i gra  heart icon W.

Zaplanuj rozgrywkę.

Wylicytowaliście ostre 4 spade icon . Jeśli uda ci się osiągnąć cel, może to przynieść duży zysk. Masz 5 lew z góry, ale też 3 pewne przegrywające. Nie możesz pozwolić sobie na oddanie lewy na  spade icon K.

Czy przy 10-kartowym kolorze bez króla większe szanse daje zagranie z góry, czy na impas? Zastanie singlowego  spade icon K u któregoś z przeciwników nie jest na tyle prawdopodobne, żeby postawić na tę szansę. Zwykle przy tego typu układzie właściwym zagraniem jest impas.

Jednak należy wziąć pod uwagę kontekst całego rozdania. Czasem możesz zebrać informacje, które sprawią, że singlowy król okazuje się najlepszą szansą. Tutaj mamy do czynienia właśnie z takim przypadkiem. Kiedy N wistuje  diamond icon 5, rozgrywający może założyć, że obrońca nie ma sekwensu, z którego mógłby wyjść. S bierze pierwszą lewę  diamond icon K, a następnie gra  diamond icon A.

W tym momencie rozgrywający może wywnioskować, gdzie są  diamond icon D i  diamond icon W, o ile S nie zagrał swoich figur w mylący sposób. Mając  diamond icon AKD, S zwykle wziąłby pierwszą lewę damą, więc można spodziewać się  diamond icon D w ręce N. Z kolei gdyby N miał  diamond icon DW, prawdopodobnie zawistowałby  diamond icon D, a nie blotką. Zatem S powinien mieć  diamond icon W. Po zagraniu  heart icon W W może przyjąć, że S ujawnił w swojej ręce 9 punktów ( heart icon W i  diamond icon AKW).

Skoro S spasował jako otwierający, można założyć, że N ma  spade icon K. Jeśli tak jest, to jedyną szansę, by uniknąć oddania lewy pikowej, daje singlowy król. Jako rozgrywający powinieneś zaplanować zagranie pików z góry. Gdy weźmiesz lewę, np. na  heart icon K, możesz spróbować zagrania  spade icon W ze stołu, ale gdy S dołoży  spade icon 2, pobij asem, licząc na spadnięcie króla.

PROBLEM 3

  spade icon  D52 
  heart icon  K862 
  diamond icon  94 
  club icon  W1084 
spade icon  K106 WNES  spade icon  AW4
heart icon  A9 heart icon  W5
diamond icon  AW1062 diamond icon  KD873
club icon  AD9 club icon  K62
  spade icon  9873 
  heart icon  D10743 
  diamond icon  5 
  club icon  753 

Rozgrywasz 6 diamond icon . N wistuje  club icon W.

Zaplanuj rozgrywkę.

Wylicytowałeś szlemika i jest dość prawdopodobne, że przeciwnicy przy drugim stole osiągną podobny kontrakt – chociaż może zagrają 6BA zamiast 6 diamond icon . Jeśli jedna z par wygra, a druga przegra, zanotujesz duży obrót na plus lub na minus.

Masz 11 lew z góry i wydaje się, że sukces zależy od znalezienia  spade icon D, żeby zdobyć dwunastą lewę. Możesz wziąć pierwszą lewę w którejkolwiek ręce i ściągnąć atuty w dwóch lewach (lub w trzech, jeśli dzielą się 3-0). Zagranie od razu w piki nic nie daje, możesz jeszcze zgrać swoje lewy treflowe przed podjęciem decyzji, co dalej.

W tym momencie mógłbyś spróbować impasu pik w jedną lub w drugą stronę – zagrywając do  spade icon 10 lub do  spade icon W. Mógłbyś też zgrać jeszcze kilka atutów, licząc na to, że zrzutki przeciwników będą stanowiły jakąś pomoc. (Gdybyś grał 6BA, a nie 6 diamond icon , mógłbyś równie dobrze ściągnąć wszystkie kara przed rozegraniem pików).

Istnieje jednak 100-procentowa rozgrywka, która pozwala uniknąć zgadywania rozkładu pików – o ile kontraktem jest 6 diamond icon , a nie 6BA. Czy widzisz, na czym ta rozgrywka polega?

Zamiast ściągania pozostałych atutów lub próby samodzielnego rozgrywania pików możesz uniknąć zgadywania, jeśli zmusisz przeciwników do zagrania w pika. Możesz to osiągnąć, jeśli weźmiesz  heart icon A i oddasz obrońcom kiera. Nie ma znaczenia, który z nich weźmie tę lewę – będzie mógł wyjść albo w kiera lub trefla, co pozwoli ci przebić w jednej ręce i wyrzucić pika z drugiej, albo w pika. Jeśli N weźmie kiera i zagra blotkę pik, dołożysz blotkę ze stołu i będziesz miał zagwarantowane 3 lewy w kolorze. To samo stanie się, jeśli to S weźmie kiera. Ta technika daje ci elegancki sposób, żeby wygrać szlemika bez jakiegokolwiek zgadywania.

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz