Z KARTAMI PRZEZ GALAKTYKĘ Darmowy artykuł

HUMOR

RADOSŁAW KIEŁBASIŃSKI

Jednym z ciekawszych odkryć archeologicznych XVIII i XIX w. było odkopanie – na terenach południowego Iraku – kilkuset tysięcy glinianych tabliczek zapisanych, najstarszym w naszej cywilizacji, sumeryjskim pismem klinowym. Odczytywanie tekstów z tabliczek szło dość opornie, ale to co udało się przetłumaczyć, jednoznacznie wskazywało na to, że starożytni Sumerowie dysponowali rozległą wiedzą naukową w wielu dziedzinach, w tym olbrzymią wiedzą matematyczną i astronomiczną.

W połowie XX w. Zecharia Sitchin przetłumaczył kilkanaście tabliczek, na których opisano przylot na Ziemię, ok. 450 tys. lat temu, grupy pięćdziesięciu Obcych z planety Nibiru, określanych jako Anunnaki. Przybyli, by wydobywać złoto niezbędne do ratowania atmosfery ich macierzystej planety. Po wylądowaniu, w rejonie dzisiejszego Bliskiego Wschodu, zbudowali obóz, nazwany Eredin. Na tabliczce jest zapis rozkazu dowódcy ekipy, imieniem Ea.

…Ryzykowną podróż odbyliśmy… Na Ziemię szczęśliwie dotarliśmy, dużo dobra znaleźliśmy, obóz zbudowaliśmy. Niech ten dzień będzie dniem odpoczynku; siódmy dzień niech zawsze dniem odpoczynku będzie.

W tym miejscu relacja urywała się, co spowodowało wielowiekową dyskusję na temat tego, jak spędzać ów siódmy dzień. Sprawa wyjaśniła się dopiero niedawno, gdy w zakurzonej szufladzie jednego z muzeum odnaleziono tabliczkę z dalszą częścią rozkazu Ea. Otóż kolejne słowa to: … niech siódmy dzień zawsze dniem brydża będzie. Na tabliczce jest informacja, że tego dnia odbył się pierwszy turniej brydżowy na Ziemi. Ze względu na niewielką liczbę uczestników był to turniej indywidualny. Zamieszczono nawet opis najciekawszego rozdania, rozegranego, przypomnę, 450 tys. lat temu:

spade icon 6
E/Obie heart icon 82
diamond icon KD96
club icon ADW1042
spade icon KW3WNES spade icon 1094
heart icon AW94 heart icon K1075
diamond icon AW843 diamond icon 752
club icon 6 club icon 987
spade icon AD8752
heart icon D63
diamond icon 10
club icon K53

Na wielu stołach pary NS doszły do kontraktu 5 club icon  z ręki N. E wistował zazwyczaj piątką kier a W brał dwie lewy kierowe i asa karo. Przy swoim stole Ea (S) otworzył 1 spade icon , partner zalicytował 2 club icon , Ea powtórzył piki i po 3 diamond icon  partnera zgłosił swój kontrakt firmowy 3BA. (Stąd właśnie przyjęła się u nas nazwa „firmówka”).

W zawistował czwórką karo do króla, piątki i dziesiątki. Ea miał 8 lew, i impas pik jako szansę na lewę dziewiątą. Ale Ea nie lubił impasować i zaczął rozgrywkę od ściągnięcia sześciu lew treflowych. Powstała końcówka:

spade icon 6
heart icon 82
diamond icon D96
club icon
spade icon KWWNES spade icon 1094
heart icon AW9 heart icon K107
diamond icon A diamond icon
club icon club icon
spade icon AD8
heart icon D63
diamond icon
club icon

Teraz S zagrał ze stołu karo i W znalazł się na wpuście. Przy stole zagrał pika i Ea miał swoją dziewiątą lewę. Ale nawet zagranie kiera nic nie pomoże. Jeśli bowiem W zagra waleta lub dziewiątkę kier, to E zabije królem i jeśli odwróci blotką, to S przepuści, ale jeśli dziesiątką, to S podłoży damę. W zawsze będzie musiał wychodzić spod króla pik. 9 lew i zapis maksymalny.

Przy innym stole pozycję W zajmował Marduk, najstarszy syn Ea, który również bronił się przeciw kontraktowi 3BA. Ale do jednego ze ściąganych trefli W wyrzucił nie czwórkę, a dziewiątkę kier. Gdy Marduk doszedł do ręki asem karo, zagrał waleta kier, E zabił królem, zagrał dziesiątkę kier i teraz rozgrywający był bezradny. Jeśli podłoży damę, to W zabije i zagra czwórkę kier do siódemki partnera. E zawsze podegra pika. Bez jednej.

Zwycięzcą pierwszego turnieju na Ziemi został Ea, który z tej okazji przybrał imię Enki – (En)Pan (Ki) Ziemi.

Grane co tydzień turnieje w tym samym gronie szybko się znudziły, a i wydobywanie złota stało się uciążliwe, więc zgromadzenie Anunnakich podjęło decyzję o stworzeniu rasy niewolnika, który będzie wykorzystany przy pracach wydobywczych, a siódmego dnia zwiększy liczbę zawodników na turnieju. Na jednym z istniejących hominidów dokonano zmian genetycznych i ok. 200 tys. lat temu stworzony został pierwszy Lulu, czyli człowiek. Z jego DNA stworzono pierwszą kobietę, której nadano imię Ti-amat, co znaczy Matka życia. Okazała się, ze stworzeni w ten sposób homo sapiens nie tylko dobrze pracują, ale również świetnie grają w brydża. Pierwsza para ludzi została zaproszona na mistrzostwa Galaktyki, które odbywają się raz w roku Nibiru, zwanym Shar, czyli co 3600 lat ziemskich. W konkurencji mikstów wystartowało 16 000 duetów, wyłonionych w szeregu eliminacji, reprezentujących kilka tysięcy planet. W tej doborowej stawce para Ziemian zajęła doskonale trzecie miejsce, zdobywając 8 punktów galaktycznych. Aby zdobyć tytuł mistrza galaktycznego – marzenie czempiona każdej zamieszkałej planety – potrzeba 15 punktów. Niestety na tabliczkach nie ma informacji, czy któremuś z Ziemian udało się zdobyć już taki tytuł.

Początkowe sesje poszły pierwszym homo sapiens dość słabo. Widząc niewiarygodnie olbrzymią salę z przedstawicielami tak wielu różnych planet grali wyraźnie stremowani. Ale od czwartej rundy zaczęli grać coraz lepiej. Nasza para wykazała się dużymi umiejętnościami technicznymi, a jedno z rozdań w ich wykonaniu ukazało się w biuletynie mistrzostw, co skrzętnie wykorzystał sumeryjski skryba, zapisując je na jednej z tabliczek:

spade icon D8762
W/Obie heart icon W984
diamond icon 1085
club icon A
spade icon 103WNES spade icon AK4
heart icon D52 heart icon A73
diamond icon KW96 diamond icon D74
club icon 9852 club icon DW43
spade icon W95
heart icon K106
diamond icon A32
club icon K1076

Igigi z planety Mars (E) otworzyła licytację odzywką 1BA. Po dwóch pasach Ti-Amat (N) zalicytowała 2 club icon  – kolory starsze. Lulu (S) zalicytował 2 diamond icon , informując o równej długości w tych kolorach, więc po pasie E Ti-Amat zalicytowała 2 spade icon . Po dwóch pasach W wznowił kontrą, E zalicytował 2BA, a W 3 club icon , co stało się kontraktem ostatecznym.

Tiamat zawistowała w pika do króla. Rozgrywający przeszedł do ręki królem karo i zagrał trefla. N zabiła asem i zagrała dziesiątkę karo do damy – Lulu i tym razem przepuścił. Rozgrywający zagrał damę trefl. S zabił królem i odwrócił w pika do asa. Ze stołu karo, które S musiał już pobić asem. Powstała końcówka:

spade icon D87
heart icon W98
diamond icon
club icon
spade icon WNES spade icon 4
heart icon D52 heart icon A73
diamond icon W diamond icon
club icon 98 club icon W4
spade icon 9
heart icon K106
diamond icon
club icon 107

Na wielu stołach S odwracał teraz pasywnie w pika, oczekując na dwie lewy: treflową i kierową. Ale w tym momencie W przebijał pika i grał waleta i blotkę trefl, wpuszczając gracza S. To oznaczało, że brał jeszcze trzy lewy: dwie kierowe oraz trzynaste karo.

Lulu jednak powstrzymał się z zagraniem pika i zagrał trefla. Wygląda, że pozbawił się naturalnej lewy atutowej, ale bez względu na poczynania rozgrywającego pierwszy homo sapiens zawsze musiał wziąć swoje dwie lewy. Bez jednej i zapis w okolicach maksa.

Niestety, w głównym turnieju par open, pierwszej ziemskiej parze nie udało się wejść do ścisłego finału. Mieli za to okazję zagrać w turnieju pocieszenia rozgrywanym na impy, w którym ładną rozgrywką popisała się Ti-amat:

spade icon KW95
N/WE heart icon A843
diamond icon 52
club icon A109
spade icon 10743WNES spade icon A82
heart icon W96 heart icon 52
diamond icon W10 diamond icon AD98
club icon W872 club icon KD64
spade icon D6
heart icon KD107
diamond icon K7643
club icon 53

Pierwsza Ziemianka otworzyła licytację odzywką 1♡. E skontrował, Lulu zrekontrował, W odszedł 1 spade icon , i po dwóch pasach S skoczyła w 4 heart icon , co zakończyło licytację. E zawistowała piątką kier do króla. W drugiej lewie Ti-amat zagrała damę pik do asa i E odwróciła królem trefl. N zabiła asem, przeszła do stołu damą kier i zagrała pika. Impas dziesiątki dałby od razu dziesiątą lewę, ale Ti-amat pomna nauk Enkiego, by nie opierać się wyłącznie na impasach, zabiła waletem. Na króla pik wyrzuciła trefla i zagrał karo. E zabiła asem i odwróciła w karo do króla. Teraz rozgrywająca przebiła karo w ręce i trefla w stole. Powstała 3-kartowa końcówka:

spade icon 9
heart icon A
diamond icon
club icon 10
spade icon 10WNES spade icon
heart icon W heart icon
diamond icon diamond icon D
club icon W club icon D6
spade icon
heart icon 10
diamond icon 76
club icon

Zagranie ze stołu blotki karo ustawiło W w przymusie. Cokolwiek zrobi, rozgrywająca musi wziąć jeszcze dwie lewy. Przy stole W wyrzucił trefla. Ti-amat przebiła asem kier i zagrała pika, przebijając w stole dziesiątką kier. Swoje i kilka impów na konto pierwszych Ziemian.

W mistrzostwach Galaktyki para Ziemian uczestniczyła w charakterze gości. Pojawiła się konieczność założenia jednej ziemskiej federacji, która stałaby się członkiem Związku Brydżowego Mlecznej Drogi, (ZBMD), a do tego potrzebni byli brydżyści. Marduk, który wcześniej przeniósł się na tereny zwane dzisiaj Egiptem, gdzie przyjął imię Ra, ściągnął z planety Mars grupę zaprzyjaźniony Igigi, którzy rozpoczęli systematyczne szkolenia z córami człowieczymi. W ich wyniku znacznie wzrosła zarówno populacja homo sapiens, jak i ich umiejętności brydżowe. Podobne zajęcia prowadzono w innych rejonach naszej planety. I w końcu, ok. 30 tys. lat temu, formalnie powstał Związek Brydżowy Ziemian (ZBZ), do którego mógł zapisać się każdy, kto nie był 100-procentowym Anunnakim.

Jednym z najlepszych ziemskich brydżystów był Gilgamesz – w dwóch trzecich Anunnaki, potężny król Uruk i bohater pierwszego literackiego arcydzieła naszej cywilizacji, „Eposu o Gilgameszu”, którego głównym tematem jest poszukiwanie nieśmiertelności. Z niezrozumiałych względów autor tego arcydzieła zupełnie pominął sukcesy brydżowe Gilgamesza.

A oto rozdanie z wielkiego turnieju par zorganizowanego z okazji przylotu na Ziemię Anu – najważniejszego boga wśród Anunnakich i prezydenta ZBMD.

spade icon
W/Obie heart icon 873
diamond icon AK1083
club icon A9732
spade icon A9863WNES spade icon 54
heart icon W652 heart icon KD10
diamond icon 54 diamond icon DW96
club icon 84 club icon W1065
spade icon KDW1072
heart icon A94
diamond icon 72
club icon KD

Popularnym kontraktem była tu końcówka pikowa. W wistował zazwyczaj blotką kier. Na wielu stołach S bił asem, odgrywał mariasza trefl, przechodził do stołu figurą karo i próbował wyrzucić kiera na asa trefl. Niestety W przebijał, dochodził do partnera kierem, a E odchodził w trefla, promując partnerowi trzecią lewę pikową. Bez jednej.

Gilgamesz również rozgrywał kontrakt 4 spade icon , ale przepuścił pierwszego kiera. Wygląda, że teraz można już zabić drugiego kiera asem, odegrać mariasza trefl, przejść karem do stołu, by zagrać asa trefl, wyrzucając z ręki ostatniego kiera. W przebija pikiem. Powstała końcówka:

spade icon
heart icon 8
diamond icon A1083
club icon 97
spade icon A986WNES spade icon 54
heart icon W6 heart icon K
diamond icon 5 diamond icon DW9
club icon club icon W
spade icon KDW1072
heart icon
diamond icon 7
club icon

Ponieważ ręka E jest już martwa, to czy można spokojnie ściągnąć atuty i pokazać karty? Niestety nie. Gdy bowiem W zabije asem pik, zagra karo, blokując rozgrywającego w stole. Zagranie dowolnej karty ze stołu promuje graczowi W kolejną lewę atutową. By uniknąć takiej sytuacji, Gilgamesz przed zagraniem asa trefl odegrał drugą lewę karową. Dzięki temu W, gdy doszedł do ręki asem pik, był już bezradny. Gilgamesz przebił odwrót kierowy i pokazał karty. Było to pierwsze w historii „dentist coup”.

Według zapisów na tabliczkach, potwierdzonych zresztą w wielu innych kronikach, ok. 12 000 lat temu na Ziemię nadciągnął kataklizm, zakończony wielką powodzią. Niewielu homo sapiens przetrwało. Minęły zapewne setki lat, zanim woda zaczęła opadać, by ukazać doliny zasypane błotem i mułem. Ludzie walczyli, by przetrwać. Na szczęście sto lat temu ludzkość przypomniała sobie o ulubionej rozrywce i wznowiono grę w brydża. Wznowiono działalność World Bridge Federation. Czas już, by Ziemianie wrócili do walki o punkty i tytuły mistrza Galaktyki.

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz