„BRYDŻ” PÓŁ WIEKU TEMU

ROMAN KRZEMIEŃ

W „Fortelach” Henryk Niedźwiedzki opisuje znany (przynajmniej dzisiaj), ale zawsze skuteczny trik:

spade icon 64
heart icon 73
diamond icon 8532
club icon W9743
spade icon 97WNESspade icon W10853
heart icon DW1084heart icon 9652
diamond icon 964diamond icon A7
club icon A108club icon D6
spade icon AKD2
heart icon AK
diamond icon KDW10
club icon K52
W
Konstam
N
Lilliehook
E
Dodds
S
Wohlin
 paspas2club icon
pas2diamond iconpas3BA
pas…   

DME 1950 r. Szwecja – Wielka Brytania.

Konstam zawistował w heart icon D. Wohlin zabił królem i bez namysłu zagrał w club icon K. Konstam przepuścił (przecież S mógł mieć trzeciego mariasza w treflach) i to już wystarczyło. Wohlin przerzucił się na kara i skompletował 9 lew.

Oto problem z działu: „Czy umiesz rozgrywać?”

spade icon W983WNESspade icon AD7652
heart icon 42heart icon ADW3
diamond icon W105diamond icon 7
club icon A1097club icon W4
WNES
   1diamond icon
paspasktr.rktr.
1spade icon2club icon3spade iconpas
4spade iconpas…  

Atak diamond icon9, S bije damą i wychodzi w club icon2. Jak należy rozgrywać?

Oto jak sobie poradził reprezentant USA John Crawford: S ma na pewno singletona trefl, na rekontrę (nadwyżkową) musi więc mieć resztę honorów. Crawford zabił trefla asem i zagrał diamond icon10, wyrzucając trefla ze stołu. S doszedł do ręki (miał spade iconK10heart iconK965diamond iconAKD862 club icon2) i odszedł karem. Crawford przebił, zgrał asa pik, i wyszedł w blotkę pik. S doszedł królem i mając już tylko same czerwone karty wyszedł w karo. Rozgrywający zrzucił z ręki kiera, przebijając w stole i po ściągnięciu asa kier zagrał damą na ekspas wyrabiając sobie dziesiątą lewę.

A teraz „Oceń sam siebie”:

spade icon AW103WNESspade icon D7
heart icon AK1098heart icon DW7
diamond icon KW7diamond icon 865
club icon Aclub icon D9432

Ułóż plan rozgrywki kontraktu 4heart icon po wiście heart icon6. Oto ocena redakcji:

„Jesteś graczem mało doświadczonym jeżeli wykorzystasz tylko oba impasy karowe dochodząc dwa razy atutami do stołu. Grając w ten sposób przegrasz jednak wtedy, gdy as z damą karo będzie u N, na co jest wszystkiego 25% szans.

Jesteś graczem doświadczonym, gdy po pierwszym nieudanym impasie karowym i dojściu kierami do stołu, wyjdziesz damą pik na impas. W ten sposób masz te same szanse co Twój poprzednik, bo też zagrałeś na udanie się jednego z dwóch impasów (75% szans). Jednak w wypadku nie udania się i tego impasu pozostała Ci, przy tym sposobie rozgrywki, dodatkowa szansa, że N nie ma trzech kierów, więc nie połączy atu po raz trzeci i dopuści Cię do ręki wychodząc w trefle lub piki. Wtedy ściągasz lewy pikowe.

Jeżeli N nie doda do koloru do trzeciego pika, oczywiście zrzucasz oba kara na piki i przebijasz karo w stole wygrywając grę.

Natomiast, jeżeli N dołoży trzeciego pika masz do wyboru: przebić go aby mieć pewność podegrania kar lub zagrać na szansę, że S ma cztery piki. Ryzyko jest opłacalne, bo szansa na to, że S ma dubletona pik, a więc przebija trzeciego, wynosi wszystkiego 15%. Należy zatem zagrać po raz trzeci w piki. Gdy obaj dodadzą do koloru wyjść po raz czwarty w ten kolor. Jeżeli N nie doda do koloru – zrzucić ostatnie karo ze stołu i na przebitkę karową wziąć brakującą lewę. Natomiast, gdy N doda pika trzeba przebić siódemką atu i podegrać kara. W ten sposób można wykorzystać wszystkie trzy impasy, jednak pod warunkiem, że N ma tylko dwa atuty i S nie przebije trzeciego pika.

Jesteś mistrzem, gdy po walecie kier zagrałeś też na impas pikowy, ale wychodząc siódemką. W ten sposób, jeżeli impas nie wyjdzie, masz dodatkowe dojście damą pik do stołu, co umożliwi Ci zrobienie wszystkich trzech impasów niezależnie od tego, który z przeciwników ma trzy atuty”.

I problem wistowy z „Konkursu Brydża”:

spade icon W9
heart icon 643
diamond icon AKW74
club icon D65
spade icon D4WNES
heart icon AW10
diamond icon D108
club icon AW1092
WNES
   1spade icon
2club icon2diamond iconpas2BA
pas3BApas… 

Zawistowałeś w club iconW. Blotka ze stołu, trójka od E, a rozgrywający zabił królem, przeszedł do stołu asem karo, i wyszedł w spade iconW, dokładając z ręki blotkę. Którą kartę dołożysz? Jeżeli damę – podaj również kartę wyjścia.

Rozwiązanie:

„Sekwencja rozgrywającego wskazuje na górną granicę otwarcia (15-16 PC). W kartach dziadka i swoich widzimy 25 PC. Zatem w doprowadzeniu do wpadki musimy polegać na własnych siłach, bo z powyższego rachunku wynika, że partner ma 13 blotek.

Jeżeli zabijemy waleta pik i zagramy blotkę trefl, rozgrywający dojdzie damą, odegra cztery lewy pikowe i nie ma innej szansy wygrania kontraktu, jak impasować waletem karo.

Jedyną możliwość położenia gry daje przepuszczenie waleta pik. Ponieważ pięć lew pikowych, dwie treflowe i dwie karowe dają już wygranie kontraktu, jest szansa, że rozgrywający ponowi impas dziesiątką, aby nie ryzykować impasu karowego. Wówczas dojdziemy damą pik. Ponieważ rozgrywający nie będzie miał szybkiego dojścia do ręki, pozwoli nam to, po zagraniu asa i blotki trefl, bezapelacyjnie położyć kontrakt”.

Nie mogę się oczywiście powstrzymać przed zacytowaniem Leszka Stadnickiego, który w artykule: „Kadra Narodowa gra” tak opisuje poniższe rozdanie:

spade icon ADWNESspade icon W7
heart icon AW9heart icon KD1032
diamond icon K1084diamond icon 532
club icon KW82club icon AD4

„Jedynie Błęcki (E) słusznie nie otworzył na pierwszym ręku i w efekcie licytacja wygasła na 3BA. Na pozostałych dziewięciu stołach E otwierał 1heart icon, lecz tylko para Krzemień – Iglewski zatrzymała się w końcówce po licytacji:”

W
Krzemień
N 
E
Iglewski
S 
  1heart iconpas
2BApas3BApas
4BApas…  

Zauważmy, że Leszek skrytykował otwarcie 1heart icon. A czy dzisiaj którykolwiek komentator miałby coś przeciwko takiemu otwarciu? Wydaje się, że jest oczywiste – bliżej mu chyba do „pancernego” niż do „lekkiego”!


Komentarze

Dodaj komentarz