BRYDŻ DLA MYŚLĄCYCH – LEKCJA LXXVIII

TECHNIKA

EDWIN KANTAR

Meczspade icon 965 
Rozd. 13heart icon AK2 
N/Obiediamond icon 843 
 club icon AW98 
  WNES  
  
  
  
 spade icon AKDW108 
 heart icon D3 
 diamond icon K76 
 club icon D10 
WNES 
(Ty)
 1club iconpas2spade icon
pas3spade iconpas3BA
pas4club iconpas4diamond icon
pas4heart iconpas5spade icon
pas…   

2spade icon – forsing do końcówki z mocnym kolorem;

3BA – dobra ręka bez krótkości.

4club icon,4diamond icon,4heart icon – cue bidy;

5spade icon ‒ inwit szlemikowy.

Pierwszy wist: heart iconW.

EDWIN KANTAR KOMENTUJE:

Po tym, jak twój partner rozpoczął licytację, najpierw forsujesz licytację do dogranej odzywką 2spade icon, potem zachęcacie się wzajemnie do gry premiowej, ale ostatecznie zatrzymujecie się w pięciu pikach. Szlemik ma w tym rozdaniu 50% szans realizacji, końcówka jest pewna, a 5spade icon zdecydowanie nie jest kontraktem twoich marzeń. Gorzej od niego wygląda chyba tylko 5BA. Trzeba to jednak jakoś rozegrać. Czy masz pomysł, jak zrobić to bezpiecznie?

Twoim najważniejszym zadaniem jest niedopuszczenie gracza E do ręki, gdyż zagranie przez niego w karo nie wróżyłoby ci niczego dobrego. Gra na impas treflowy nie jest więc dobrym pomysłem. Pamiętaj, że w tym rozdaniu gracz E jest twoim niebezpiecznym przeciwnikiem.

Pierwszą lewę weź oczywiście damą kier w ręce i zaatutuj dwukrotnie.

Jeśli piki dzielą się 2-2, sprawa jest już prosta. Ściągasz asa i króla kier, a z ręki dodajesz trefla. Następny twój ruch to as trefl, a potem walet trefl na ekspas. Jeśli króla trefl ma E, żałujesz, że nie wylicytowałeś szlemika, a jeśli lewę weźmie W, to może tylko ściągnąć asa karo. Zapiszesz więc 680 albo 650 po swojej stronie.

Jeśli zaś atuty podzieliły się 3-1, nie ściągaj ich do końca, ale zostaw w dziadku dziewiątkę pikową. Ona się jeszcze bardzo przyda.

Kolejne twoje kroki to zgranie topów kierowych (ponownie z ręki trefl), a w następnej lewie zagranie asa i waleta trefl. Jeżeli E nie położy króla, zrzucasz karo. Jeśli lewę weźmie W, a trefle dzielą się 4-3, obrońcy muszą ściągać asa karo, gdyż w dziadku leżą dwa dobre trefle, do których dojściem jest spade icon9.

Może być również tak, że gracz W miał piątego króla trefl, a E trzy piki i twój LHO jest wystarczająco mądry, by zagrać w trefla jeszcze raz. Zawodnik E przebija, a ty musisz wykazać maksymalną czujność i nadbić tę lewę wysokim atutem, a nie ósemką. Ona będzie potrzebna jako niezbędny element komunikacji z fortą treflową w dziadku.

Wskazówka: mając solidny kolor atutowy zawierający jedną niską blotkę, bardzo niechętnie rezygnuj z tej karty. Często możne ona zapewnić ci kluczową komunikację między stołem, a ręką.

Pełny obraz wszystkich czterech rąk w tym rozdaniu wygląda tak:

 spade icon 965 
 heart icon AK2 
 diamond icon 843 
 club icon AW98 
spade icon 73 WNES spade icon 42
heart icon W1097heart icon 8654
diamond icon AD2diamond icon W1095
club icon 7532club icon K64
 spade icon AKDW108 
 heart icon D3 
 diamond icon K76 
 club icon D10 

Przekład i opracowanie: W. Starkowski.

Dziękujemy za zgodę na wykorzystanie materiałów Edwina w „Brydżu”.

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz