LIS – MYLNE TROPY (I)

TECHNIKA

KRZYSZTOF MARTENS

Kontynuujemy prezentację kolejnej książki Krzysztofa Martensa. Tym razem jest to „Lis” ‒ książka z cyklu „University of Defense”, wydana dotychczas jedynie po angielsku.

Lis odgrywa ważną rolę w kulturach Europy i rdzennych Amerykanów. W obu regionach jest on tradycyjnym symbolem chytrości i sprytu.

Lis i kruk

Bywa często zwiedzionym,

Kto lubi być chwalonym.

Kruk miał w pysku ser ogromny;

Lis, niby skromny,

Przyszedł do niego i rzekł: «Miły bracie,

Nie mogę się nacieszyć, kiedy patrzę na cię!

Cóż to za oczy!

Ich blask aż mroczy!

Czyż można dostać

Takową postać?

A pióra jakie!

Szklniące, jednakie.

A jeśli nie jestem w błędzie,

Pewnie i głos śliczny będzie.»

Więc kruk w kantaty; skoro pysk rozdziawił,

Ser wypadł, lis go porwał i kruka zostawił.

Ignacy Krasicki

W tej krótkiej historii o kruku i lisie napiętnowano tak bardzo ludzką cechę, jaką jest próżność. Sprytny lis, widząc siedzącego na drzewie kruka z wielkim kawałkiem sera w dziobie, zaczął prawić mu komplementy. Wychwalając jego piękność i urodę, lis poprosił kruka o zademonstrowanie także i głosu, stwierdzając, że pewnie nie będzie ustępował pięknością urodzie. Wywiedziony w pole kruk chciał zaśpiewać… Otworzył dziób, wypuszczając ser. Lis schwycił ser i uciekł, pozostawiając kruka z niczym.

Lis jest postacią często spotykaną w bajkach o zwierzętach, będąc uosobieniem sprytu i przebiegłości. Potrafi być także skutecznym pochlebcą, jak w tej historyjce, gdzie wychwalając niektóre walory ptaka, skutecznie namówił go do zaprezentowania swojego głosu.

Uzyskanie kontroli nad ludzką wyobraźnią to marzenie każdego polityka. Ale można próbować to zrobić także i przy brydżowym stoliku. Zadaniem lisa jest wpływ na wyobraźnię rozgrywającego.

Osaczony lis próbuje wywieść łowców w pole.

Przeciwnicy doszli do końcówki po nieskomplikowanej licytacji:

WNES
1heart iconpas2heart iconpas
4heart iconpas…  

Z karty

spade icon W983 heart icon 97 diamond icon KW93 club icon K87

wyszedłeś diamond icon3. Oto, co zobaczyłeś:

spade icon W983 
heart icon 97 
diamond icon KW93 
club icon K87 
 WNES spade icon A642
heart icon D65
diamond icon 107
club icon W1053

Partner zabił karo asem (od rozgrywającego diamond icon4) i odwrócił diamond icon5. Podłożoną przez rozgrywającego damę pobiłeś królem i odszedłeś w atu.

W wziął w ręce i zagrał club icon2. Oczywiście przepuściłeś, może nie bez lekkiego zawahania. Partner pobił damą dołożoną ze stołu dziesiątkę i zagrał w trefla, dziewiątką.

Rozgrywający wziął asem, ściągnął jeszcze raz atu i odegrał króla i damę pik, doprowadzając do końcówki:

 spade icon W9 
 heart icon ‒ 
 diamond icon W9 
 club icon K 
spade icon 10 WNES spade icon A6
heart icon A108heart icon D
diamond icon ‒diamond icon –
club icon 4club icon W5
 spade icon ‒ 
 heart icon 4 
 diamond icon 862 
 club icon 6 

Zgranie pozostałych kierów ustawiło Cię w przymusie w kolorach czarnych.

Oto cały rozkład:

 spade icon W983 
 heart icon 97 
 diamond icon KW93 
 club icon K87 
spade icon KD10 WNES spade icon A642
heart icon AKW108heart icon D65
diamond icon D4diamond icon 107
club icon A42club icon W1053
 spade icon 75 
 heart icon 432 
 diamond icon A8652 
 club icon D96 

Chytry Lis, w czwartej lewie, gdy rozgrywający zagrał club icon2, zauważył zagrożenie tym przymusem. Dostrzegł na horyzoncie dylemat Hobsona, przed jakim został postawiony. Jeżeli wskoczy królem, rozgrywający zaimpasuje damę u partnera. Z drugiej strony, jeżeli przepuści, za chwilę znajdzie się w kleszczach przymusu.

Kapitulacja?

Nie. Trzeba skierować rozgrywającego na błędną ścieżkę.

Ta analiza jednak zajęła kilka sekund. Po lekkim wahnięciu, Lis przepuścił trefla. S wziął damą i zagrał w trefla. Rozgrywający pobił asem i odegrał mariasza pik.

Przebiegły drapieżnik do drugiego pika zrzucił waleta.

Z pozycji rozgrywającego, N miał króla trefl, zdradzonego wahnięciem, a cztery piki znajdowały się w ręce S. W tej sytuacji nie było szans na przymus.

Jedyną szansą wygrania było zastanie trzech atutów przy czterech pikach, końcówka musiałaby wyglądać tak:

 spade icon ‒ 
 heart icon – 
 diamond icon W92 
 club icon K6 
spade icon 10 WNES spade icon A6
heart icon AW10heart icon D
diamond icon ‒diamond icon ‒
club icon 4club icon W5
 spade icon 98 
 heart icon 4 
 diamond icon 86 
 club icon ‒ 

Rozgrywający zagrał na tę szansę ‒ chciał odegrać dziesiątkę pik, przejść do stołu damą kier i na asa pik pozbyć się trefla.

Po zagraniu dziesiątki pik rozgrywający z lekkim niepokojem przyglądał się pikowi, dokładanemu przez Lisa. Było jednak już za późno. S przebił atutem i kontrakt został obłożony.

I po raz kolejny Lis zmylił tropy i umknął naganiaczom.

Informacje o książkach K.Martensa, jego webinarach, archiwalne zapisy webinarów z zakresu rozgrywki oraz rejestracja do udziału w webinarach z serii „Innowacyjny trening obrony” (zajęcia odbywają się we wtorki o godz. 19.00) są dostępne na stronie internetowej https://www.martensuniversity.com

Udostępnij

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *